דעות

מה שנתניהו (לא) אמר למתמחים

נכון, לא הייתי בפגישה, אבל אני משער שאלו מקצת מהדברים שראש הממשלה לא אמר למתמחים

משבר המתמחים הגיע לשיאו ביום ג' 4 לאוקטובר 2011 כאשר כ- 730 רופאים היו אמורים להתפטר וכך לממש את ההודעות שהפקידו חודש קודם לכן במחלקות משאבי-אנוש בבתי החולים. בעקבות לחץ ציבורי ואולי גם מאמצי תיווך של גורמים שונים, נפגשו אתמול נציגי המתמחים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהסכים לקבלם במטרה להביא את המשבר לסיומו.

אמנם אני לא הייתי בפגישה, אבל אני משער שאלו מקצת מהדברים שראש הממשלה לא אמר למתמחים:

א. לא אהבתי את האופן שבו אתם מציגים את דרישותיכם. אתם רופאים. פני כל העם נשואות אליכם כעילית אינטלקטואלית, מוסרית וערכית. אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר? איזו דוגמה אתם מציגים לפועלי הנמל? לעובדי הרכבת? הרי מחר "יסגרו את השאלטר" בכל שירות חיוני ויציגו בפנינו דרישות שהמדינה אינה יכולה לעמוד בהן.

אתם רופאים. פני כל העם נשואות אליכם כעילית אינטלקטואלית, מוסרית וערכית. אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?

ב. אני מעריך שכאשר התחלתם את ההתמחות ידעתם שהרפואה הציבורית נמצאת בקשיים גדולים. הממשלה הזו כמו ממשלות אחרות, כשלה בטיפולה בעומס האדיר על מערכת האשפוז, לא הצליחה להגדיל את מספר המיטות ולהזרים עוד תקנים של רופאים ואחיות הנדרשים כדי לקיים מערכת רפואית מודרנית. כן, לצערי לזקנה מנהרייה הצטרפו בינתיים עוד מאות זקנים השוכבים במסדרון וממתינים.

ג. הממשלה שבראשותי עדיין לא התפנתה לעיין בדו"ח ועדת אמוראי (משנת 2003) אותה מינה אהוד ברק שותפי הנאמן לאחר השביתה הקודמת של הרופאים. כשלתי בכך שלא מצאתי לנכון למנות שר בריאות במשרה מלאה, כי אילו הייתי ממנה שר חזק ומאציל עליו את סמכותי, הוא היה מעיין בדו"ח הזה ומגלה בו פתרונות יצירתיים רבים שיישומם היה מביא מזור למערכת הרפואה הציבורית.

ד. אני מאד מוקיר אתכם. אתם עתודת הרופאים המומחים שלנו, טובי בניה ובנותיה של מדינת ישראל. שירתתם בצה"ל ואתם בודאי מבינים את המצוקות והחברתיות והכלכליות של המדינה. אני מוכן לתת לכם כל מה שאתם מבקשים: תוספות שכר משמעותיות ביותר, תנאי עבודה משופרים, ימי חופש לאחר תורנות ומימון השתלמות וכנסים בחו"ל. אבל- תמורת התחייבות מצידכם לשרת את המדינה לפחות שנה אחת עבור כל שנת התמחות בבית חולים ממשלתי. מסיום התמחותכם- למשך 5-7 שנים, תעמדו לרשות מערכת הבריאות הישראלית בכל מקום שתידרשו: קרית-שמונה, טבריה, צפת, באר שבע ודימונה. פתרון כזה יהווה איזון מיטבי בין תביעותיכם הצודקות לבין צרכי המדינה.

ה. אני מאד מצטער על כך שנקלענו למשבר כה עמוק המטלטל את המדינה חודשים רבים וגובה מחיר כבד מהחולים. כעת אני יודע שאילו הייתי מתערב במשבר מוקדם יותר, הייתי מונע סבל ועוגמת נפש מהאזרחים הנאמנים שהצביעו עבורי או עבור שותפי לקואליציה.

*הכותב הינו מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי "שיבא" – תל השומר.
לשעבר מזכיר ועד הרופאים "שיבא" וחבר מזכירות ארגון רופאי המדינה.

נושאים קשורים:  דעות,  מחאת המתמחים,  ראש הממשלה בנימין נתניהו
תגובות
איציק גוטמן
06.10.2011, 00:06

יפה שחת.
ברם - אינך ביבי, הלה לעולם לא היה חושב בצורה זו, ולא משום שאינו רוצה - אלא משום שאינו יכול.
אינו יכול - פשוט אין לו ובו את זה.
במילים אחרות - אין לו את הכישורים הקוגניטיביים לחשוב כך.
שהרי - המשבר אינו חדש, היו לו כ 180 ימים לחשוב כך, להעיף את ליצמן הכסיל לכל הרוחות (להזכירך - ביבי הוא שר הבריאות, האחריות המיניסטריאלית שלו היא, והיכן היתה זו עד היום, היכן?)
כרגיל אצלו ואצל כל המערכת הקלוקלת שמנהיגה אותנו כולנו אין כל חשיבה יוצרת, כל ראיית עתיד, ובמה הם עסוקים? בכסת"ח וכיבוי שריפות.
את כל הצעותיך (שאני מסכים עם רובן) היית גם אתה צריך להגיש בתחילת המשבר ולא בסופו.
ליבי ליבי עם המתמחים והמומחים הצעירים. לחיי עבדות נידונו.
תבין, במדינתנו יש שפה אחת בלבד - היא שפת הכוח. לא ניתן לדבר עם חרש בשפה אותה לא יבין, לא ניתן להראות ולהדגים לסומא דברים אותם לא יראה!!!
הרי - נוסו כל הדרכים הוורבליות, האסטטיות, העדינות. וכי עזרו הן? כמו כוסות רוח למת!
המתמחים והרופאים (לפחות רובם) רוצים לתת, לעבוד ולשרת, אבל בתיגמול הולם ועוד.
אני רופא שנים רבות, לשמחתי התמחיתי בניו-יורק, עבדתי מאוד מאוד קשה-אבל השתכרתי היטב, דאגו לי לתנאי מגורים סבירים, להשוות זאת לתנאים בארצנו? אי אפשר.
ולסיכום - תומך אני וכך גם מרבית חברי/חברותיי בדרך בה נוקטים המתמחים ודומני שרוב הקהל כך.
אאחל להם ולנו הצלחה רבתי.

הרי בגדה בנו
06.10.2011, 00:47

הרי אכזבה אותנו. חתמה על הסכם מביש שעדיף שלא היה.
למתמחים לא נשארה דרך אחרת אחרי זה. לשבות אסור. להתארגן אסור. אידלמן מסרב להתבייש ולהתפטר. הרי קשרה את הידיים לכל הרופאים ל9 שנים. פשוט בושה מאמרי "פרבדה" שמפורסמים פה

רופא מומחה מתוסכל
06.10.2011, 04:29

לא אתייחס לכתבה שהרי כתובה בלשון רהוטה אך מתנשאת. ועל מי? על טובי הרופאים? על עתיד הרפואה? על הלוחמים הצעירים האמיתיים שעומדים חשופים בחזית מול כרישי האוצר, סחטני משרד הבריאות ושורת עורכי דינם שהקדישו את שנות לימודיהם למאבקים מסוג זה. ברם הרופאים המתמחים שלא רכשו כל השכלה או ניסיון במשא ומתן מסוג זה מתייצבים בראש מורם ללא בושה ומציבים את דרישותיהם וזאת עבור כל הרופאים בארץ.
איפה הר"י? איפה כל הרופאים? בתורה כתוב "הפרד ומשול", וזה בדיוק מה שהאוצר רצה והשיג. ובהר"י - דממה. שקט. בושה. כואב לי שבכירי הרפואה בארץ שלהבתם כבתה (למעט פרופ' אולמן שנלחם מתוך אמונה בצדק ולא מתוך רצון לכסף שהרי מנהל מחלקת פלסטיקה לא ממש צריך את המערכת הציבורית) לא קמים יחדיו להעצים את הכוח ולסיים את המאבק הזה אחת ולתמיד. מדוע להפריד מרכז ופריפריה? הרי מתמחה בכירורגיה באיכילוב עובד יותר קל מכירורג בפוריה? הר"י נפלה לתוך בור. עדיין לא מאוחר לתקן ד"ר אידלמן. קום והגן עלהרופאים שלך. לשם כך בחרנו בך ואני עדיין מאמין בך. איפה ועדי הרופאים של בתי החולים, מדוע אתם נותנים לקופת חולים להשתיק את המתמחים בבתי החולים של קופת חולים כללית. הגיעו מים עד נפש.
מתמחים צעירים מאחל לכולנו בהצלחה ומקווה שהמומחים הצעירים ישכילו להבין שעתידם הוא עתידכם.

רוד יצחק
06.10.2011, 07:12

אני מסכים מאוד עם ד"ר אבנר - המתמחים ממשיכים מלחמה עם האם שלנו, בעקבותם עוד יומיים יכולה להתחיל שביתה של אמונים בארץ שבמשבר האולמי תביא לקריסת המדינה .ואין לנו מדינה אחרת. במדינה הזאת כולם צריכים לשבת בשולחן עגול ולחפס פטרון משוטף כמו משפחה אחד.

שאול
06.10.2011, 07:49

ממצוין. דברים כדרבנות, ויפה שהם נאמרים ע"י רופא בכיר בתל השומר.
כן, ציונות אמיתית היא גם תרומה למדינה במקומות בהם היא באמת זקוקה לך - בפריפריה, בה יש מחסור חמור ברופאים. המתמחים במרכז קיבלו הצעה מפליגה למעבר לפריפריה, כולל שכר גבוה ומענקי מעבר אסטרונומיים. איפה הם?
די עם איומי הסרק על מעבר לאוסטרליה ולהיי טק...

עופר
06.10.2011, 08:00

לצערי במדינה היום כנראה כבר לא נוכל לסמן את הדרך- רק ללכת בה. את הדרך שרטטו כבר עובדי הנמל והרכבת- והדרך היא דרך הכוח. מי שאין לו כוח (ראה שביתת הפסיכולוגים והעובדים הסוציאלים) לא קיבל כלום.
במדינה הסקטוריאלית של היום- פשוט אין ברירה אחרת.

ד"ר רייספלד אילן
06.10.2011, 12:37

כרופא גימלאי אשר עבד גם כפנימאי וגסטרואנטרולוג בשירות בית חולים ותקופה מסויימת בשילוב של קופ"ח כללית, אני תומך במתמחים בכל ליבי! הם לא צריכים לעבור את משאני עברתי, כרופא צעיר, על מנת לפרנס את משפחתי, לחפש גובים נוספים....
הייתי שותף פעיל בשביתת הרופאים הגדולה הראשונה ב 1982 , ומה היא הביאה לרווחת הרופא-כלום!
על כן אל תוותרו, ומספיק עם בכי התננים של כל יפי הנפש, אשר מנסים לדבר על לבכם, כולל ראש ממשלת ישראל, שהוא גם שר הבריאות??? מענין, ממתי הוא התענין בשביתה? ועוד עלי להוסיף , איני מבין איך ציבור גדול כזה, כמו המתמחים(באם ההתפטרות שלכם תכנס לתוקף-המערכת תתמותת), לא היה שותף
פעיל בניהול הדיונים עם משרד האוצר-משרד הבריאות!

דר' סלבה
06.10.2011, 17:53

הרופא הזה צוחק בתמונה שלו ומהסיגנון של כתבה שלו גם יש רןשם שהוא צוחק בכל הפורום על מתמחים. אין במדינה שלנו שר הבריאות בפועל רק בניר, גם אין לנו סגן של שר הבריאות המיתי. יש לנו עולי ממלה מקום שר והסגנו שמקבלים משקורת מחובדת, יותר מרובה מומחים במהרכת ובודעי הרבה יותר מהמתמחים. וממלי מקום האלא לא רק שלא נותנים גב, גם הולכים נגדם עם כל מיני המלצות מרגיזות כמו מר' ליצמן. מה אנחנו רוצים ממסקן הזה עם כמות גדולה מהרופים בחירים שלנו לא תומחים בנו. שי לרופא שכתב את הכתבה מסר ברור אנחנו עבדנו קשה עז לכם מגיע חים קשים, המסר הזה מתאים רק לבית הצוהר.

רמי פוגץ
06.10.2011, 22:25

א. קח דוגמא ד"ר רשף מהמתמחים - אם היית נוקף אצבע בשנים המדוברות ועושה מעשה - למשל סביב פרשת הגניזה של דוח אמוראי ואך לפני כן לא היינו מקבלים בירושה אדמה חרוכה כל כך אז אל תלמד את המתמחים מוסר.

ב. באותו עניין, אני מכיר מתמחים רבים שלא רק ששירתו ביחידות הכי קרביות בצה"ל אלא גם חתמו קבע והיו קצינים. מי אתה שתגייס אותם לפריפריה ל 7 שנים? מי ישמור על הילדים בזמן תורנויות? אתה ? (להזכירך יש תורנויות גם למומחים הודות להסכם המביש שחתמו נציגיך).

ג. פעם היה כאן ראש ממשלה שהאמין בסיסמא "ממנו תראו וכן תעשו" הוא לא רק דיבר על הפרחת הנגב אלא ירד לנגב והקים שם את צריפו. בוא תעזוב את שיבא ומקם את עצמך בברזילי, משם תוכל לקרוא לנו להצטרף. אני מבטיח בלי ציניות או אז גם להקשיב.

סטאזר
08.10.2011, 18:59

כל הכבוד, מילים כדורבנות.
ובאמת, בתור בואסה כשאני מדבר עם חברים שלי שאינם רומאים כולם ממליצים על מעבר לפריפריה. ואו אז אני שואל אותם אם היו במקומי הם היו עוברים לפריפריה והם מתחילים לגמגם...

דר' אבנר רשף
06.10.2011, 23:08

רמי פוגץ' הנכבד
א. לא רק שנקפתי אצבע, אלא שכחבר מזכירות ארגון רופאי המדינה לחמתי נגד השיתוק שאחז בארגון ובהר"י לאחר הסכם 2000 המביש שמנע מאתנו לנקוט באמצעים ארגוניים במשך 10שנים עד לסיום הבוררות. זאת למרות שאף אחד בממשלה לא התייחס ברצינות למסקנות ועדה שהיא עצמה הקימה. בהמשך פרשתי מפעילות מאחר והתנגדתי לרוח התבוסתנית של אר"מ והר"י. מעניין כמה שנים הקדשת אתה לפעילות ציבורית למען הרופאים?
ב. לידיעתך ה"פריפריה" היא עדיין חלק ממדינת ישראל ורמת הרפואה שם ירודה משמעותית לעומת המרכז.נכון עשתה הר"י שהעדיפה לתמרץ את הרופאים כדי לשפר את רמת הרפואה באזורים המרוחקים מ"מדינת תל אביב". אם המדינה נדרשת כעת להשקיע סכומי עתק כדי לשפר את שכר המתמחים (בארה"ב הם לוקחים הלוואות לשנים ארוכות) - לגיטימי לדרוש מהם לעמוד לרשות הרפואה הציבורית עם סיום ההתמחות.
ג. אל תטיף לי מוסר. כמי ש"בילה" כמה משנותיו היפות בבית חולים בצפת וגידל את ילדיו על גבול הצפון תוך כדי ההתמחות, אינני זקוק לחותמת הכשרות שלך כדי להוכיח את נאמנותי לחזון הציוני...

לוין
07.10.2011, 13:41

מאמר דעה מצוין. חבל שראש הממשלה לא טורח להקשיב לאיש.

אמיר זילכה
07.10.2011, 22:47

אמנם בשיר כתוב "מה יגידו" אך המקור - תלמוד בבלי, מסכת מועד קטן ג', דף כ"ה: "אם בארזים נפלה שלהבת - מה יעשו אזובי הקיר?".
בתחילת אוגוסט הגבתי על מאמרך הקודם באתר זה, "מתמחים, אתם בשר מבשרנו", אני שמח לשמוע צליל שונה בדבריך, והבנה שהמתמחים אינם האחראים.
במצב העגום אליו נקלענו יש שני אשמים.
הראשון - ציבור הרופאים הוותיק, האחראי למצבה הנורא של הרפואה הציבורית ולשגשוג והשתלטות השר"פ והשב"ן.
השני - ראש הממשלה. התנסחת בעדינות. ביבי מעל בתפקידו כראש הממשלה ושר הבריאות כאשר במשך למעלה מחצי שנה לא מצא לנכון להתערב במשבר החמור ביותר במערכת הבריאות, מאז קום המדינה. בסיועם האדיב של עסקן חרדי שמינה לסגנו, ורופא בדימוס, שהתגלה כאויב הציבור, עוין את הרפואה והרופאים, הלא הוא מנכ"ל המשרד.
הר"י חתמה על ההסכם לא בסמכות ולא ברשות - בשעת החתימה ידעו היטב "נציגנו הנאמנים" שיש התנגדות עזה לחתימה על ההסכם. מאז מנסים בכל דרך ליחצ"ן את ההסכם הנורא שהמיטו עלינו. אגב, עתה, מששולמה הפעימה הראשונה, נחשף השקר לעיני כל - 7.43% הם בקושי 4.1%. לא יותר.
המתמחים המתפטרים הם גיבורי היום, הם העילית של העילית שאמרה לא עוד ! מה שלא עשו דורות של רופאים עייפים לפניהם - הם נחושים לעשות. ועל כך - כל הכבוד להם !

רמי פוגץ'
08.10.2011, 10:26

תגובה לתגובה של ד"ר רשף

ברוח יום הכיפורים מסתבר שככל האנשים גם אני איני חסין מפני הרעה החולה ושמה דעה קדומה. נסיון חיי הקצר (לעומת שלך) לימדני לא לסמוך על מניעים של "בכירים" ובהכלילי אותך באותה קלחת כמו אותם "בכירים" חטאתי לפניך ואני מבקש את סליחתך. מאידך, ארצה לבקש שתקשיב לצעירים המתמחים מאחר ולא בצע כסף הוא שמניע אותם. לא הכרתי את הביוגרפיה שלך ומכיוון שאת חלקך בפריפריה נתת גם נתת הרי שהטענות שלי בדבר דוגמא אישית אינן במקומן.

אני גם לא רוצה להכנס לתחרות (הגם שהיא חיובית) מי תרם יותר למדינה. זה לא "כוחות" כי אנחנו לא בני אותו דור. אבל הפער הדורי הוא הזדמנות בשבילי להעלות סוגייה נוספת: הרופאים של היום הם לא הרופאים של פעם במובן נוסף והוא המחויבות שלהם למשפחתם (ולא שהדור הקודם לא היה מחויב אלא באופן אחר). היום רופאה או רופא בפנימית רוצים לטול חלק פעיל ומעורב בגידול הילדים ופירוש הדבר שבשעות אחר הצהריים הם מעדיפים להיות בגן השעשועים עם הילדים ולא במרדף אחר השקל שחסר. מאידך, אותם רופאים רוצים לעסוק ברפואה ציבורית ולהשתכר בכבוד ממשרה אחת.

שאלת הפריפריה היא שאלה גדולה יותר ממאבק הרופאים. אני כמוך חושב שצריך להוריד את העם לפריפריה אבל נדמה לי שתמו ימי הססמאות ועל מנת לעשות כן צריך לדאוג לתחבורה, לרכבות, למערכת חינוך ולמקומות תעסוקה, כל אלו הם באחריות ממשלת ישראל.

האם אתה באמת סבור שעוד 9 שנים של שקט תעשייתי תינצל הרפואה הציבורית? רבים מהרופאים המתמחים יצביע ברגליו ומתוך כאב גדול ימצא את דרכו בערוץ תעסוקתי אחר שמאפשר חיי משפחה נורמלים גם אם הסיפוק המקצועי בהם פחות.
כבר היום רבע מהסטזרים שמסיימים סטאז לא מתחילים התמחות והמספר הזה רק יגדל במקצועות הפנימיים והכירורגים אם לא יקרה שינוי דרסטי. אם ניקח לדוגמא את צה"ל הרי ששם יודעים היטב שבאידיאולגיה לבדה לא מושכים אנשים טובים. משנקלע למשבר באיוש מהנדסים בתקופת בועת ההיי-טק בשנת 2000 הסיט תקציבים לטובת מימון לימודים ושיפור בשכר העתודאים בזמן הלימודים על מנת למלא את השורות המתדלדלות. לתת מענק על חשבון הגרעון של בית חולים פריפרי לא יפתה אנשים (מה גם שמדובר במענק חד פעמי, אנשים היום לא מסתנוורים מזה ויודעים ששכר הבסיס חשוב לאין שיעור בטווח הארוך ובו לא היו בשורות גדולות). לסיום - הנה בעיית ביצה-ותרנגולת מעניינת שאין לי פתרון אליה. אם היו מחלקות טובות מאוד בפריפריה, מחלקות שההכשרה בהם עולה על ההכשרה במרכז מבחינה מקצועית, הם היו אבן שואבת למתמחים. אם ההכשרה בפריפריה הייתה קצרה יותר, כשם ששירות קרבי מאפשר פרישה מוקדמת יותר, - אולי גם זה היה עוזר. אבל במצב הנוכחי לעשות התמחות בפריפריה היא אקט אידיאליסטי על חשבון המשפחה והקריירה. שנו את זה ונוכל להפוך את הקערה על פיה.

אני מאחל לכולנו שנשכיל למצוא שביל זהב לפתרון כי כולנו חיים באותה סירה רעועה ורוצים בטובתה של מדינת ישראל, אבל אני מאמין באמרה
charity begins at home
ולפיכך לא רואה סתירה ולא מתבייש בכך שאני שם את הת"ש בסדר עדיפות גבוהה. אם לרופאים יהיה אופק שירות ברפואה הציבורית ובה בלבד לכולנו יהיה יותר טוב.

בכבוד רב,

רמי פוגץ

דר' אביטבול בטי
08.10.2011, 17:09

למדתי רפואה ממניעים אנוכיים לחלוטין
זה פשוט מעניין אותי.
בחרתי בכירורגיה כללית ממניעים אנוכיים לחלוטין
זה פשוט מרתק אותי.
אנחנו לא עליתא ולא אלוהים.
אנשים פשוטים שבחרו במקצוע מסויים.
עד מתי נמשיך לחיות על מור"קים דאשתקד אשר מועברים מדור לדור ע"י "חלוקים לבנים" שבחרו בהתמחויות "נקיות", בשביל מדינה אשר מעמידה את טובי בניה וכמה מבנותיה הסוררות
כפושעים מן השורה, מול פרץ של תעלולים משפטיים ושורת צווים.
הלכה למעשה לא נדרשת נוכחותך במאבק האמור, כבר יש לנו "אידלמן" אחד שהגיע רחוק.
אזמינך לעמוד בחצי מהקצב של תורנות מיון מצוייה בצד הכירורגי של מיון איכילוב ובקצב שלי שם.
אני, בנאדם פשוט.
למדתי 7 שנות רפואה, 7 שנות התמחות עברתי מחציתן, 3 שנות תת התמחות עוד תגענה. אשמח לשרת את המדינה גם בתקופה המנופאוזלית שלי עת אסיים מסלול זה.
יהי זכרו של ה COMMON SENSE ברוך, בימים בהם דמנציה מוקדמת פורה ושוצפת , ראה הפנייה למאמרו של דר' אבנר רשף.

מומחית צעירה
08.10.2011, 20:34

אני מקווה שמניעיך ללמוד רפואה אינם מייצגים הרבה מהרופאים, אותי ודאי אינך מייצגת. אני הלכתי ללמוד רפואה הן כי זה ענין אותי, והן כי רציתי לעזור לאנשים.
וגם כשהם צריכים עזרה בזמן שזה לא נוח לי - בערב יום כיפור, באמצע חתונה, בלילה, אני עוזרת. אני בטוחה שגם את וכן כל ידידי הרופאים.

לכן יש לי קושי עם הכיוון שאליו המאבק הזה נותב.
באופן עקרוני אני מסכימה שיש לשבות ואפילו "לשבור את הכלים" כדי שיקרה שינוי אמיתי ומהפכני ברפואה הציבורית: לא ייתכן שחולים מסוכנים נאלצים לחכות שעות במיון עד שרואה אותם רופא טרוט עיניים שכבר לא מסוגל לחשוב. לא ייתכן שבמרפאות יהיו 7 דקות לראות כל מטופל על שלל בעיותיו, וחוסר יכולת לבצע רפואה מונעת ומקיפה. לא ייתכן שאני נמנעת מלשלוח למיון חולים שזקוקים לכך, כי אני יודעת שהם יחזרו בלי שטיפלו בהם, מלבד טיפול מציל חיים בסיסי.
על זה בהחלט ראוי לשבות, להתפטר, ולגרום אפילו לסיכון חיי אדם.

אבל אפילו ששכר המתמחים בזוי ולא מספיק, וכל דרישותינו לשכר הגון מוצדקות, לא מוצדק לסכן חיי אדם בשביל כסף. התפטרות של מעל 700 רופאים בבת אחת תסכן בבירור חיי אדם ולא בשביל זה הפכנו לרופאים. לא ייתכן שיגיעו למיון חולים הזקוקים לנו באופן נואש, ולא נהיה שם בשבילם כי אנחנו לא מרוויחים מספיק.
לא תמיד המטרה מצדיקה את כל האמצעים.

אני חושבת שצריך במקום לאיים במעבר לאוסטרליה ולאירופה, לפעול לכך שתנאי ההתמחות יהיו דומים כאן - איסור לעבוד מעל 40 ש"ש. משמרת של מקסימום 12 שעות. לגרום לציבור להבין, שאם הם פוחדים לנסוע עם נהג אוטובוס שהיה ער מעל 12 שעות, הם צריכים לחשוש הרבה יותר להיות מטופלים אצל רופא כזה. ולכך אני קוראת דוקא לרופאים הבכירים ולמנהלי המחלקות: בידכם הדבר. באותה מידה שהשביתה הקודמת הביאה לחוק ולפיו אסור לעבוד יותר מ-26 שעות, ולא בכל המחלקות זה נאכף, גם עכשיו מוטלת עליכם האחריות לדאוג להפסקת המצב המחפיר של 8 תורנויות בחודש, ועל הימשכות התורנויות שעות רבות כל-כך. וכמובן יותר מכם - אחריותם של המדינה ושל משרד הבריאות.

פנינה פוגודה

לביא אריסון
08.10.2011, 17:32

המאמר מעלה נקודות אמתיות ונכונות. ועדת אמוראי העלתה פתרונות יצירתיים
, המערכת הרפואית כשלה והפריפריה הינה חלק אינטגרלי ממדינת ישראל וראויה לזכות שווה לבריאות. עם זאת:

האם המתמחים צריכים לשאת את צלב המוסר של מדינת ישראל על גבם? האם עליהם לשקלל בתפישת עולמם את כלל שיקולי המדיניות של המדינה או העם לעניין זה? האם קורבנם מקדש את ניצולם? מדוע שלא ידאגו לחייהם ולחיי משפחתם באופן התואם את שאר מדינת ישראל?

שים לב, המתמחים הם אנשים פרטיים, אשר עובדים באופן לא חוקי (על פי התקשי"ר - אלא כמובן שיש סעיף מיוחד שמרשה עבדות לרופאים) ואינם זוכים לראות את זיו פניהם של ילדיהם בעודם גדלים-- כן, אנחנו ציבור מבוגר ששירת בצבא ומצתמחה בגילאי 30+ עם ילדים-- וכל זאת בעד תגמול נמוך במיוחד.
נקודה למחשבה: אותם 730 רופאים הם קצה קצהו של מאבק אסטרטגי ארוך ומתמחים אלה אכן מוכנים להתפטר, ובאופן אישי- כפי שבית הדין לעבודה הגדיר כה נאמנה. זהו - אין כאן דיון עוקף על ייצוגיות ומחויבות של ארגון-- אלה אנשים פרטיים שקצה נפשם במערכת.

הצרה? מערכת הבריאות חסרת כל יתירות -- 730 איש אלה משתקים הלכה למעשה את מערכת הבריאות. אשמת מי? -- די לנשיאת האחריות המשותפת -- התמודדו עם ציבור זה בהוגנות והם יעשו את אותו הדבר בדיוק. הוגנות! תנו לנו לעבוד כמו כל אחד אחר! --- ויודעים מה -- אולי נצליח להקטין את המערך הפרטי (42% מההוצאה הלאומית לנפש) לטובת הציבורית - כי יהיה מספיק טוב כדי להשאר.

רופא נשים
08.10.2011, 18:20

מה הקשר של שירות בצה"ל ?
תתפלא אולי אבל יש גם רופאים ערבים ויהודים שלא שירתו. זה הקריטריון שלך ל"טובי בנינו ?"

דר' אבנר רשף
08.10.2011, 18:28

ראשית, תודה לכל המגיבים
אני כואב את בעיית המתמחים כמו כולכם ויודע שה"התקוממות" שלהם מבטאת את לב הבעייה שלנו כרופאים בישראל.
אבהיר את עמדתי לגבי הסכסוך המתמשך:
מזה שנים- מועדת (השופטת)נתניהו-1990 ועד ועדת אמוראי-2003 יושבים מומחים ומציעים פתרונות לרפואה הציבורית, כך שתהיה שיוויונית, איתנה מבחינה כלכלית, מודרנית ומתקדמת ותאפשר לעובדיה השתכרות הוגנת ותנאי עבודה טובים. הכתובת כבר על הקיר מזמן, אבל איש לא מוכן לקרוא אותה, כי בסדר העדיפויות של ממשלות ישראל השונות הבריאות תמיד במקום האחרון.
הר"י היא ארגון פרופסיונלי שתפקידו לשמור על תנאי העבודה והשכר של הרופאים ועל ה"פרופסיה" (המועצה המדעית ועדת אתיקה וכו'). הסיסמאות שהר"י הפריחה בתחילת המאבק "להציל את הרפואה הציבורית" הן יומרניות משום שאין זה תפקידה- אלא תפקיד הממשלה. למזלנו הסכים בית הדין לעבודה לקבל את הדרישה להגדלת תקנים- משום שמסורתית זה אין זה תפקידו של איגוד מקצועי לקבוע את הרכב המערכת. 1000 תקנים הם הישג אדיר! אך לא מספיק. כמו גם תוספות השכר וחלוקתן. מלכתחילה לא היה כל סיכוי שנכפיל את השכר במערכת הציבורית- משום שאחרינו יבואו כל שאר ה"שותפים" ויידרשו את שלהם.נכון שהמתמחים נושאים על גבם את העבודה הקשה והיומימית במחלקות, אבל 5-6 שנות התמחות הן מעט לעומת 35 השנים שיבואו אחר כך ולכן צריך היה ליצור סולם שכר פרוגרסיבי שיסייע להשאיר את האנשים הטובים במערכת, גם לאחר סיום התמחותם.
מעבר לכל זה- חובתנו להשקיע את מאמצים כדי להציף את נושא הרפואה הציבורית כמו את ה"צדק החברתי"- בשכנוע קובעי דיעה, עתונאים, שרים וחברי כנסת שיידרשו לקיים דיון ברפורמה אמיתית שתהפוך את בתי החולים והמרפאות הציבוריות להיכלי הרפואה של העתיד. ולא- הצונאמי של הרפואה הפרטית (הממוסחרת והלא שיוויונית בעליל) יציף את המדינה ויגדיל את הפערים החברתיים עוד יותר.

דר' זהר
08.10.2011, 18:29

בעוד שאזובי הקיר שובתים יומיים ומקבלים תוספות שכר (ראו עובדי נמל אשדוד או נמה"ת בן גוריון), הארזים כבר חצי שנה נאבקים ומקבלים את ההסכם המביש שחתמו ראשי המפלגה הקומוניסטית שייצגו אותם. אז בבקשה פרופסור נכבד, חסוך מאיתנו את הבושה וקרא כמו רבים אחרים לביטול ההסכם ולהתפטרות אידלמן וחבריו. גדולתו של אדם נמדדת גם במקום בו הוא אומר "נכשלתי" ומאפשר לאחרים לנסות להצליח. מקווה שראשי המפלגה עשו חשבון נפש ביום הכיפורים האחרון, יש להם הרבה על מה.

סטאזר
08.10.2011, 18:55

מה יוצא משילוב של ״בול״ ו״שיט״? נכון, המאמר הזה.
הייתי יכול להגיב לכל סעיף וסעיף, אבל במקום זאת אשאל שאלה משוטה ששואל את עצמו כל עובד: האם העבודה הזאת משתלמת? והתשובה כמובן היא שלא.
נכון, באנו עם רצון לתרום, אבל אין זה אומר שנאו עובדי חינם. לו הייתי רוצה להתנדב הייתי הולך פעם בשבוע למד׳א,אבל גם מי שהולךלמדא, כשהואצהולך מדי יום ביומו הוא כבר לא מתנדב אלא עובד.
למה לי להתל התמחות אם אני יכול בפחות זמן למצוא מקצוע אחר שיכניס לי הרבה יותר ובלי לעשות ימי שישי ותורנויות?
נכון,הלכתי לרפואה בשביל לתרום ובשביל להציל חיים, אבל אחרי הכל זו עבודה ואני מצפה להתפרנס בכבוד מיגיע כפי

דר' שחר
08.10.2011, 19:46

אחרי שכל איגוד מקצועי המחזיק באיזהו שאלטר השתמש בו, עכשיו באים אלינו בטענה?!?!
אחרי שעשינו הכל כדי לא לפגוע בחוליםבלי להשבית טיפולים מצילי חיים, עכשיו מדברים על שאלטר?!?!?
איזו צביעות.

רופא מודאג נוסף
08.10.2011, 21:46

הבט-
עד שלא יהיה שינוי תפיסתי עמוק- ובמסגרתו - גם תפיסת מקומו ומעמדו של הרופא לא תשתנה- לא יחול שינוי בתנאי הרעב והבושה שמאפיינים אותנו כעובדי המערכת הציבורת.
חשוב להבין- עם כל הכבוד למגזרים האחרים במשק- ויש כבוד- מעמדנו יכול , ואולי אף אמור להיות דומה לאנשי כוחות הביטחון למיניהם- שאמנם, נאסר עליהם להתאגד ולשבות מחד גיסא, אך מאידך גיסא, הם יכולים לזכות בהטבות מפליגות (פרישה מוקדמת, תנאים הוגנים- בוודאי יותר מכל רופא וכו'). אני לא רוצה להשתמש במושג "מורמים מעם", אבל אנחנו בכל זאת מהווים "עומק" או "מגזר" אסטרטגי חיוני מעין כמוהו למדינה.
נכון, במקרים מסויימים, בוותק מסויים יש מקום לנהוג אחרת- שהרי ישנם רופאים ותיקים שמשתכרים "למעלה ממצויין"!(חייבים להיות הוגנים ולומר את האמת)- אבל גם במסגרת שינוי המעמד והתנאים של הרופאים - ניתן לעשות דיפרנציאציה בין עובדי הרפואה הציבורית פר סה, לבין כל אותם רופאים בכירים יותר, ותיקים יותר, בעלי מקצועות מבוקשים יותר- אשר משתכרים היטב - ואת אותם רופאים השייכים "למגזר הקדוש"- קרי, עובדי מגזר ציבורי באופן מלא או לחילופין, עובדים בפריפריה (גם כאמור במגזר הציבורי)- ניתן לשדרג את מעמדם הן- ברמת ההשתכרות ובתנאים נוספים! כל זאת -כאמור- יכול להתבצע כנראה אך ורק בחקיקה מסודרת.
אך עד שקברניטי המדינה - שבמילים עדינות "שווים" למה שאני משאיר אחרי כל יום עת אני יושב בבוקר בשירותים..- לא ייתעשתו- אין מנוס מצעדים חריפים, שיעזרו מעט להעלות למודעות את עומק המשבר בו אנו מצויים.
ושיהיה לכולם באשר הם-הינם- שנה טובה וחתימה טובה

דר חיים
09.10.2011, 09:28

1. כאשר מנהלים משא ומתן תמיד יש הרגשה שהיה אפשר להשיג
יותר ,אבל קיימת סכנה וחשש להפסיד הכל.הבריאות לא מעניינת את נערי האוצר,אותם מעניין רק הכסף ,ולכן גם לא משקיעים מספיק במניעה.
2. גם אם המתמחים יקבלו בדיוק את שהם מבקשים,תמיד תהיה קבוצה שתאמר שהיה אפשר לקבל יותר, לדוגמא כל הרופאים העובדים בפריפריה ,מומחים בבריאות הציבור או ברפואת משפחה ,ואחרים,שאינם שייכים לבתי חולים,שם מושקעים רוב המאמצים למציאת פתרונות ושיפור תנאים.
3.אחרי מאמצים של שנים,ללא הצלחה,ישנה הצדקה לגיטימית לשבות,להתפטר,או כל צעד אחר,כי מי שיושב מולנו במשא ומתן יודע נהדר לנצל חולשות ,והאחריות לחיי החולים היא על ראש הממשלה שנרדם בשמירה,ולא עלינו.

דר גינסברג ראול
04.11.2011, 01:16

מר נתנהו לא אושה כלום עבור המתמחים כמו כן לא אכפת לא כלום מהגמלאים רופאים שעבדו בשרות המדינה ולכם גימלה תקציבית אכשב שמתחילים מחדש לדבר עם האוצר צריך עירגון הרופאים לפתוח את הסקם גם עבור הגימלאים עובדי מינה בלי זה יהיה מצב לא נעים ואירגון הרופאים תהיה במצב לא טוב לפני כל ציבור הרופאים הפעילים