דעות

איפה טעינו?

כוחנו יישמר רק במאבק מלוכד, תוך גישור על הפערים וההבדלים בין הסקטורים השונים ולא בפיצול ובידול

הדי שביתת הרופאים האחרונה עדיין נשמעים ונראה שיעבור זמן רב עד שיגלידו הצלקות שהיא הותירה. כבר עתה צצות שאלות קשות באשר להתנהלות הרופאים כציבור מאורגן, וחשוב להעלות אותן באומץ ובעינים פקוחות.

השביתה, הצלחה מדומה? במשך כל ששת חודשי השביתה שררה "אחדות מופלאה" בין הרופאים. הר"י בראשות ד"ר אידלמן הכריזמטי הובילה קמפיין מתוקשר (זוכרים את הצעדה? את שביתת הרעב?). הרופאים מילאו באדיקות אחר הוראות מטה השביתה, ולמרות הפגיעה בחולים הצלחנו הפעם לזכות באהדת הציבור והתקשורת. איך קרה שזמן קצר לאחר חתימת ההסכם שנחשב על-ידי רבים להישג היסטורי, התרחשה רעידת האדמה שהפכה למרי גלוי והגיעה לכדי נטישה של חלק מהרופאים בהתפטרות מאורגנת? האם היו לנו ציפיות גבוהות מדי מהשביתה או שרוח המחאה החברתית של קיץ 2011 סחפה גם את הרופאים למרד?

האתגר הגדול של הר"י בעתיד הוא להעלות את בעיית מערכת הבריאות על סדר היום, לפחות כמו נושאי החינוך, הכלכלה והביטחון

מה קרה לאחדות? התופעה המדאיגה מבחינתי היא כרסום בלכידות ציבור הרופאים. הר"י איבדה להערכתי את תדמיתה כארגון אקטיביסטי ולוחמני. ניצנים ראשונים לכך נראו עם סיום השביתה הקודמת והגיעו לשיאם היום. שמונה שנים של סחבת מתמשכת בבוררות והתעלמות עיקשת של הממשלה מרפורמה אמיתית בבריאות הביאו את ציבור הרופאים למצב של ייאוש, אדישות וחוסר מעורבות. התחלנו את שביתת 2011 עם מנהיגות מובילה, אך מאחוריה משתרך ציבור רופאים אדיש וחסר מוטיבציה שאינו מאמין ביכולתו לשנות.

אובדן ה"שטח": ארגון עובדים חייב לחוש את הדופק ולשמור על קשר רצוף עם אנשיו. ועדי הרופאים בבתי החולים איבדו בשנים האחרונות את השפעתם, וקולם של הרופאים לא נשמע. רופאים רבים איבדו את האמון בארגון והם משלמים את דמי החבר רק כדי לשמר את ההטבות. אני חושש שהר"י לא השכילה לחוש בשינויים הדינמיים המתרחשים במערכת הבריאות, לבדוק מדדי שחיקה ועומס, לצאת וללמוד ממקור ראשון על תסכולים וקשיים ולהילחם בגלוי ובאומץ בניצול של הרופאים, ובפרט של הצעירים שבהם.

נתק תקשורתי: בעידן של תקשורת מהירה ובלתי אמצעית כמו טלפון ואינטרנט, הר"י שולחת בעיקר הודעות חד-סיטריות. האתר שבו מתפרסם מכתב זה הוא צעד ראשון ושינוי לטובה ברמת התקשורת, שיש להרחיבו ולשפרו. כעת אין בינינו שיח חופשי ודיון דמוקרטי על הסוגיות הקשות ההולכות ונערמות. הנציגים הנבחרים לא מאזינים, לא מטים אוזן למצוקות אמתיות. לא נראה שנציגינו מוכנים להתעמת עם משרד הבריאות ועם הנהלות בתי החולים על מגמות פיתוח ומסחור הפוגעות בתנאי העבודה של הרופאים ומטילות עליהם עומס בלתי נסבל. ארגון רופאי המדינה (אר"מ), המייצג את 11 בתי החולים הממשלתיים "נאלם" ואיבד את ייחודו כחטיבה עצמאית בהר"י. נציגי הארגון אינם טורחים ליצור קשר עם הרופאים החברים הארגון- לא במכתבים ולא באתר אינטרנט, ולאסיפות בודדות ונדירות שנערכות בבתי החולים מגיעים רק מתי מעט.

כוחנו יישמר רק במאבק מלוכד, בשותפות אינטרסים, תוך גישור על הפערים וההבדלים בין הסקטורים השונים ולא בפיצול ובידול

מחאת המתמחים: במשך עשרות שנים מנסה הר"י לגשר על הפערים בין רופאים צעירים לוותיקים, בין פריפריה למרכז, בין מתמחים למומחים, בין כאלה שמשתכרים יותר לכאלה שמשתכרים פחות. האחדות הייתה כוח מלכד שאפשר לנו להילחם ולשרוד כציבור בעל אינטרסים משותפים. ההתפטרות ההמונית של המתמחים הצעירים מצביעה לצערי על משבר ערכי עמוק. נטישת בתי חולים הייתה תמיד האמצעי האחרון והקיצוני ביותר במאבק המאורגן. חבל שקבוצה של רופאים החליטה לעשות דין לעצמה, לצאת כנגד החלטת הרוב ולהשתמש ב"נשק יום הדין" להשגת מטרותיה. להערכתי, הבידול לא יביא לתוצאות המקוות ויש סכנה שפגיעה קשה בתפקוד מערכת הבריאות תגרור את הממשלה לפתרונות שאינם רצויים לנו בטווח הארוך, כפי שקרה במדינות אחרות. יש ליצור דרכי ביטוי לגיטימיות שיאפשרו למתמחים לקחת חלק בתהליכי קבלת ההחלטות, ברמת הוועדים המקומיים והמוסדות הארציים.

איפה הציבור? במהלך החודשים הארוכים של השביתה לא הצלחנו לגייס את הציבור ולהעביר אותו לצדנו. "הצלת הרפואה הציבורית" התגלתה כסיסמה ריקה מתוכן. לא הצלחנו לגייס את קופות החולים, את ארגוני החולים, את חברי כנסת, את אישי הציבור ואת מוליכי הדעה, שילחצו על הממשלה לבצע רפורמה אמיתית ברפואה הציבורית הקורסת. בכתבות בטלויזיה העמדנו מתמחים מתמוטטים מעייפות כי זה מצטלם טוב, אבל זהו רק פן אחד של הבעיה. האתגר הגדול של הר"י בעתיד הוא להעלות את בעיית מערכת הבריאות על סדר היום, לפחות כמו נושאי החינוך, הכלכלה והביטחון.

התפטרות ההמונית של המתמחים הצעירים מצביעה על משבר ערכי עמוק. נטישת בתי חולים הייתה תמיד האמצעי האחרון והקיצוני ביותר במאבק המאורגן

הרופאים הבכירים: קשה להבין מהיכן הופיעו פתאום אותם רופאים בכירים המכריזים מלחמה על הארגון שלהם. היכן היו עד כה מנהלי המחלקות המתיימרים לדבר בשם המתמחים? האם נלחמו אישית או במסגרת האיגוד הפרופסיונלי שלהם כדי לשפר את תנאי העבודה של המתמחים? האם יצאו לתקשורת בזמן השביתה להגנת הרפואה הציבורית? והיכן כל אלה שצעדו עם ד"ר אידלמן בדרך לירושלים? מדוע לא רואים ולא שומעים אותם יוצאים להגנתו כעת?

בעת שאני כותב את הדברים אנו עדיין בתוך עין הסערה. בג"צ עדיין לא פסק את דברו לגבי ההתפטרות המאורגנת של המתמחים, אבל סימני הקרע העמוק כבר ניכרים בתוכנו. מי ירוויח מפירוק ההסתדרות הרפואית? לדעתי אף אחד. כוחנו יישמר רק במאבק מלוכד, בשותפות אינטרסים, תוך גישור על הפערים וההבדלים בין הסקטורים השונים ולא בפיצול ובידול. מעבר לכך ברור שגם כאשר הקרב הנוכחי יסתיים, המערכה הגדולה עוד לפנינו. הסכם 2011 ישפר במעט את שכר הרופאים, יזרים מעט חמצן לפריפריה ויגדיל את מכסת התקנים, אבל מערכת הבריאות הציבורית תמשיך להתבוסס בדמה, עד שיבוא מנהיג פוליטי אמיץ ויעלה את "בריאות העם" לסדר היום הלאומי. זה חשוב לפחות כמו הקוטג'...

גילוי נאות: הכותב היה בעבר חבר ועד שיבא, מזכירות אר"מ והוועד המרכזי של הר"י

נושאים קשורים:  דעות,  ארגון רופאי המדינה,  מחאת המתמחים,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
דוד ורון
31.10.2011, 05:26

מסכים עם כל מילה שלך אבנר!

אסף
02.11.2011, 14:48

רוצה לדעת איפה טעינו? טעינו כשאידלמן ציפצף על המתמחים, לא התחשב בהם, סירב להכניס מתמחה לוועדה, וחתם בחשאי על המסמך לאכזבת כולם.
אקט אגואיסטי וטיפשי.
המתמחים הצהירו שיפרשו וכך אכן עשו. אז מה הפלא?

יואב צ'רקינסקי, מתמחה בפנימית
14.11.2011, 22:37

לא מסכים עם אף מילה שלך!
רוצה לדעת איפה טעינו?
בצער רב אני אומר לך - בגלל שרופאים כמוך היו הנציגים שלנו ב-30 השנה האחרונות הגענו לאן שהגענו. אתם חתמתם על הסכמים גרועים כל אחד יותר מקודמו, לא דאגתם כלל לשיפור תנאי ההעסקה ושכר היסוד המביש של רופאים, ואפילו לא דאגתם לעמוד על קיום מה שנכתב בהסכמים הללו.
רוצה לדעת איפה טעינו?
שמה טעינו. אתה וחבריך טעיתם.

ישראל
15.11.2011, 18:03

כשאני רואה מה קורה עם המתמחים בחודשים האחרונים, צעירים מוכשרים, בגיל ילדיי, איזה עוול סבל והתעמרות נגרמים להם כתוצאה מה"הסכם ההיסטורי". אני פשוט מתבייש להיות חבר בארגון שכאלו הם מנהיגיו.
שלא לדבר על הרופאים המבוגרים שעומדים לצאת לגמלאות, לאיזה עתיד כלכלי ליאוניד אידלמן וחבריו דאגו להם.
עצוב מאוד ומביש, כיצד הגענו לגוף מיצג כזה.

דר ראול גינסברג
26.01.2012, 21:09

דר גכבד לא מצאתי אפילן מילה אחד אל ה גימלאים! לא אכפת לך מה קרא עם הגימלה של הרופרים הגימלאים עובדי מדינה? המקבלים גימלה תקציבית ואין לכם קרנות פנסיה מה איתם? בהסכם אם האוץר אין שום היתיחסות ובטח אין שום שינוי הגימלאות של הרופאים עובדי המדינה ירדו מי החסקם הכודם מלפני 8 שנים עם 30% השאילה עם מה אנחנו תאינו ? מהמשקורת פחות 30%!

דר ראול גינסברג
17.02.2012, 10:44

דעתי היא שנעסו הרבה שגיות עם השביה הרופאיםם הנוחכית רשת כל עם המיתמחים כמו כן סכמת של ד"ר אידלמן לחתימת השעון ע"י כל הרופאים:שלישית אי כניסת לדיונים של ההגדלת הגימלה שמקבלים רופאים עובדי מדינה העבדו במשרד הבריאות ולשכות הבריאות המחוזיות

דר ראול גינסברג
17.02.2012, 11:51

העים דר אידלמן לא ידע שהרופאים עובדי מדינה היו צמודים למדד? האים דר אידלמן והיוצים הרבים שעובדים בחרי ושמקבלים תמורות בוכטה לא ידעו שהמדד לא עולה יותר בחמש השנים אחרונות?העם לא ידעו שרופאים עובדי מדינה לא מקבלים פנסיה מהקרנות פנסיה? והרוחים של קרנות הפנסיה לא משלמים מס? אבל הגימלה של עו""מ לא עלתה בשמונה השנים להפך! ירדה בכ-30%-40% וזה בגלל המדד שלא עולה יותר! לחפך הנחון:הגימלה יורדת לפי פרופ שטיין לא נכנסו הגיםלאיים כדי לא "להפריה" לרופאים הפעילים!!! ומה עם חתימת השעון?כל השנים שאני זוחר אף פעם הרופעים לא חתמו!!! כתבתי כבר שאי אפשר לימדוד עבודה של הרופה לעבודה של פקיד במשרד העוצר!!! איך חשב דר אידלמן שאפשר לחקביל את עבודת הרופא במסגרת בירוקראטית? כתבתי בעבר שהדבר האחרון שנישר לכל הרופאים היא להיתחד באירגון רופאם חדשה ללא מאה שנה של פעולוה ללא מטרה להטיב את מצב הכספי של החברים הרופאים משאני כתבתי כאת כואב לי מאודבגלל ש חרי היה אירגון טוב באבר שדאג לחברהה אבל אחשב המים הגחה עד נפש!!!

דר ראול גינסברג
17.02.2012, 12:56

אני מבקש מהחברים שקראו את התגובות הרבות שלי להגיב ולא לפחד!! להגיב כ אנחנו לא חברים במפלגה קומוניסטית אנחנו חברים בחיםתדרות שאמור לאזור לחברהה לקבל תנאים יותר טובים מהמעביד ולא לחפות שעון נוחחות לרופאים ולא לדרוש מהמעסיקים תנעים יותר אנושים עבור המיתמחים שעובדים 36 שאות ללא הפסקה וללה תמורה יום ולילה ללא שחר צודק ועוד לחפות לחתום שעון נוחחות? איפוא האבודה הסינדיקלית? ןהרופים "הבחירים" מה חירביהו מהחסכם החתום בחיפזון ע"י ד"ר אידלמן? והגימלאים? ורופאים בריאות הציבור? שעובדים יום ולילה כדי לישמור אל הבריאות הסביבה:מסדות בתי אוכל במיפלים וגם בבתי הולים אפשר לימדוד עבודתם ע"י שעון נוחכות? ומה עם מעבדות של משרד הבראיות המנהלות ע"י רופאים? העם אפשר לימדוד עבודתם של הרופאים הפטולוגים עם שאון נוחכות?ומה עם המומחים שעל גבם כל העבודה אבחנתית של הבתי חולי? אפשר לימדוד עם שעון נוחכות? Hש לאסות משהו!! אנני יודע איך ומה! אבל בטוח שיש מנחיגים ומנחיגות בין אלפי הרופאים רופאי ב צהל אימצה מנחיגים חדשים ונואזים

דר גינסברג ראול
03.01.2013, 09:26

אני מסכים עם כל מילה של אבנר! אבל מה אוסים אחשב?למשך שנים אנחנו תקוים עם הסכם ראה ואף אחד לא עוסה כלום! איפוא הצערים? איפוא המומחים ,המיתמחים?הארגון הגימלאים? שאמרו שיאגיבו במיקרה שלא השתנה בעית הפנסיה שלכם? כולם שותקים! חתמו וגמרנו! אין מסאה ומםן עם האוצר עבור הגימלאיים!