סרטן

תוספי ויטמין D – האם מונעים שברים או סרטן?

במטה-אנליזה זו נמצא כי תוספים משולבים של ויטמין D וסידן מפחיתים היארעות של שברים, אך לגבי סרטן העדויות לא היו חד משמעיות

09.02.2012, 17:09

יש שני סוגים של ויטמין D, הקרויים D2 (או cholecalciferol) ו-D3 (או ergocalciferol). שניהם משופעלים בגוף האדם באמצעות הידרוקסילציה, ראשית בכבד (ליצירת 25-[OH[D) ובהמשך בכליה ליצירת 1,25-[OH[2D, שהוא הצורה הפעילה של הוויטמין. הצורה 25-[OH[D פעילה פחות אך היא הצורה העיקרית הנמצאת בזרם הדם, ולכן רמתה היא זו שנמדדת לרוב ונחשבת למשקפת את רמת הוויטמין בגוף.

פעולתו העיקרית של ויטמין D בגוף קשורה בבקרה על תהליך המינרליזציה בעצם, אולם הוא אחראי לפעולות נוספות – עיכוב הפרשת הורמון הפרה-תירואיד, קידום הפרשת אינסולין, השתתפות בבקרה על מערכת החיסון וכן עיכוב רבייה של תאים וקידום תהליכי התמיינות. לפיכך הועלו השערות לגבי תפקידם של תוספי ויטמין D הן במניעת שברים, והן במניעת תחלואה בסרטן.

תוספי ויטמין D (אילוסטרציה)

תוספי ויטמין D (אילוסטרציה)

מטה-אנליזה זו בוצעה עבור ה-US preventive Services Task Force, על מנת לגבש המלצות לגבי טיפול בתוספי ויטמין D. נעשה ניסיון להעריך את הקשר בין טיפול בתוספים לבין תחלואה, וכן את הקשר בין רמת ויטמין D הנמדדת לבין תחלואה.

לגבי הקשר בין טיפול בתוספים לבין תחלואה בסרטן – נבחנו 3 מחקרים מבוקרים אקראית (RCTs), שניים מהם כללו משתתפות בריאות בגיל המעבר, והשלישי כלל גברים ונשים קשישים (מעל גיל 70). משך המעקב היה 4–7 שנים. תוצאות המחקרים היו סותרות, ולא ניתן היה להסיק מסקנות לגבי השפעתם של התוספים על תחלואה בסרטן.

לגבי הקשר בין טיפול בתוספים לבין שברים, נבחנו 16 מחקרים מבוקרים אקראית. במטה אנליזה של התוצאות נמצא כי תוספי ויטמין D בלבד לא הורידו את היארעות השברים, אולם תוספים משולבים של ויטמין D וסידן הובילו לירידה בהיארעותם. נמצא סיכון יחסי של 0.88 (95%iCI 0.78-0.99), עם הטרוגניות בינונית בין המחקרים השונים. ההשפעה הייתה גדולה יותר בקרב קשישים המתגוררים במוסדות (סיכון יחסי 0.71, 95%ICI 0.57-0.89), אך בלתי מובהקת בקרב קשישים המתגוררים בקהילה (סיכון יחסי 0.89 95%iCI 0.76-1.04). לא נמצאה ירידה בסיכון בקרב נשים המתגוררות בקהילה ואשר סבלו משבר בעבר (סיכון יחסי 1.02, 95%iCI 0.89-1.16). כמו כן לא נמצאה השפעה שונה עבור מינונים שונים של תוספים.

לגבי הקשר בין רמות ויטמין D בדם (vitamin D status) לבין תחלואה בסרטן, נבחנו 28 מחקרים תצפיתיים. לגבי סרטן המעי הגס – נמצאה ירידה של 6% בסיכון (95%iCI 3-9%) עבור כל עלייה של 10nmol/L ברמת ויטמין D בדם. לגבי סרטן הערמונית וסרטן השד, לא נמצא קשר בין רמת הוויטמין בדם לבין הסיכון לתחלואה.

לגבי הקשר בין רמת ויטמין D בדם לבין הסיכון לשברים – נמצאו ראיות סותרות במחקרים השונים, וחלקם הדגימו כי רמות ויטמין D גבוהות יותר בדם קשורות בסיכון מופחת לשברים.

החוקרים מסכמים כי תוספים משולבים של ויטמין D (במינון של 300mU עד 1000mU ליממה) וסידן (במינון של 500–1200 מ"ג ליממה), אך לא תוספי ויטמין D בלבד, מורידים את הסיכון להיארעות שברים, אך התוצאה נמצאה מובהקת רק לגבי קשישים המתגוררים במוסדות. לגבי מניעת סרטן – אין ראיות מספקות לגבי השפעתם של תוספי ויטמין D. בחלק מהמחקרים אף נמצאה עלייה בסיכון כשיש רמות גבוהות של ויטמין D בדם, והנתונים אינם מאפשים להגדיר רמה "בטוחה".

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Chung et al.;Vitamin D With or Without Calcium Supplementation for Prevention of Cancer and Fractures: An Updated Meta-analysis for the U.S. Preventive Services Task Force, Annals of Internal Medicine 2011 Dec 20;155(12):827-38.

נושאים קשורים:  סרטן,  סידן,  ויטמין D,  שברים,  מחקרים
תגובות
ד"ר רייספלד אילן
12.02.2012, 12:29

יצאתי מהמאמר הזה לגמרי מבולבל, כרופא פנימאי-עצמאי , כאשר אני בודק אוכלוסיה די נרחבת של מטופלים שלי בערכי ויטאמין D בסרום, אין אדם שהערכים שלו בגובולות הנורמה, וראה פלא , בארץ שמש שלנו גם גילאים, פחות מ 40 שנים, הערכים שלהם, נמוכים ולעתים יותר מדי.
ד"ר רייספלד