חדשות

קנדה: מדריך חדש לניהול שיחה בין רופא למטופל ולמשפחתו על המוות

צוות מאוניברסיטת מקמאסטר הקנדית התקין "מדריך לרופא", כיצד לנהל שיחה עם מטופל שמצבו קשה ועלול עקב כך לסיים את חייו

כתב העת Canadian Medical Association Journal פירסם בגיליונו משלשום (יום ב') מאמר שהכין צוות מהמחלקה לרפואה ולאפידמיולוגיה קלינית וביו-סטטיסטיקה באוניברסיטת "מק'מסטר" הקנדית, העוסק בסוגיה שמעסיקה רופאים רבים המטפלים בחולים במחלות קשות: כיצד לקיים עמם את השיחה הבלתי נמנעת על סוף החיים?

נוכח העלייה בתוחלת החיים והגידול באוכלוסייה המזדקנת, שחייה מתארכים אבל סובלת ממחלות כרוניות, גדל הצורך החשוב של חולים ובני משפחותיהם להחליט כיצד ירצו לבלות את ימיהם האחרונים. עבור הרופאים – גם בבתי החולים וגם במרפאות קהילה – חיוני מאוד שיידעו כיצד לקיים שיחה עם המטופל, בנושא המורכב והמאוד-רגיש הזה, כיצד ומתי לפתוח בה וכיצד לנהלה.

ה-CMAJ "מדריך חדש לשיחה" בנושא סוף החיים שאותה צריך לנהל רופא עם המטופל שלו אמור לענות על תהיות אלו. מטרת המדריך היא להנחות את הרופאים באופן רגיש ביותר לדו-שיח, בבית החולים ועם בני משפחת המטופל.

המדריך, שאת כתיבתו הוביל ד"ר ג'ון יו, ממוקד בראש ובראשונה בהדרכת רופאי בתי החולים.
ד"ר יו ציין, כי "השהות בבית חולים היא הזדמנות חשובה לקיים דיון על מטרות הטיפול הרפואי גם לאחר שהחולה הקשיש, במצבו הקשה, ייצא ממנו ויעבור להשגחת רופאי קהילה. משום שהדבר מסמן את השינוי במסלול המחלה של החולה". הוא הדגיש, כי "השהות בבית החולים מגדילה את הרלבנטיות של השיחות בין רופא לחולה בסוגיה הקריטית הזאת גם משום שבמקום נוכחים לעתים קרובות, ומעורבים, בני המשפחה – שהם פוטנציאלית בגדר ממלאי-מקום של מקבלי-ההחלטות".

על-ידי התקנת תבנית מנחה לקיום שיחה בנושא הזה, ייעוץ ספציפי ושימוש בכלים פרקטיים – "מטרתנו בהכנת המדריך היא להגביר את ביטחונם של הגורמים הקלינאים במעורבותם ביצירת תקשורת בעלת-משמעות על סוף-החיים, יחד עם החולים ובני המשפחות שלהם", נכתב.

מחברי המאמר יצרו מסגרת בת חמישה סעיפים כדי לסייע לרופאים בניהול נושא השיחה:

- זיהוי מוקדם ומבוסס של אותם חולים שמצויים בסיכון למות עקב מצבם הקשה בעת שהותם בבית החולים.

- הכנת תחזית תקשורתית לקראת קיומה של השיחה.

- הבהרה בכל הנוגע לשמירה קפדנית והתחשבות ברצונותיהם המלאים של החולים עצמם לגבי התוכנית הטיפולית וההשגחתית .

- עירובם של מקבלי החלטות (מקרב המשפחה) בתוכנית ההשגחה והטיפול בחולה.

- תיעוד מפורט של כל בקשות החולה.

מחברי המאמר הדגישו כי על הרופאים לתרגל גמישות ושיקול דעת בעת שהם מערבים חולים ובני המשפחה שלהם בדו-שיח (ולרוב ביותר משיחה אחת) בדיוק על הנושא הנ"ל, להכיר ולהגדיר את מטרותיהן של אותן שיחות בירור הנוגעות לתהליך הטיפולי-השגחתי. כאשר יש חולים שמודעים למצבם השיחות יכולות להיות ישירות, אבל יש חולים שמצויים במצב שבו הם פחות-מוכנים לסוף חייהם, ולכן השיחה עמם צריכה להתנהל ברגישות גבוהה, שלב-אחר-שלב ובאופן אטי. רצוי להתחיל בכך עוד בתקופת השהות בבית החולים ולהמשיך בה באופן יותר מפורט מאוחר יותר, כאשר החולה ישוב לביתו או להמשך ההשגחה עליו במקום אחר. כן מוצע לרופאים להיות מודעים – ולהבהיר זאת בסבלנות למטופליהם - בדבר קיומן של מגבלות בטכנולוגיות תומכות-חיים (Life sustaining Technologies ).

לקריאת המאמר: 
http://www.cmaj.ca/content/early/2013/07/15/cmaj.121274.extract

נושאים קשורים:  חדשות,  יחסי רופא חולה,  חולים סופניים
תגובות