חדשות

יו"ר הר"י לגרמן: להסיר מסדר היום הצעה לסיוע להתאבדות ע"י רופא

התיקון לחוק, שהוגש על ידי ח"כ עפר שלח מ"יש עתיד", קובע כי ה"חולה הנוטה למות" יוכל לבקש סמי הרדמה במינון קטלני מרופא

יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר מכתב לשרת הבריאות יעל גרמן, בו קרא לה להתנגד בהצבעה להצעת התיקון בחוק שהגיש ח"כ עפר שלח, שתאפשר לחולה סופני שתוחלת חייו קצרה לבקש מרופא סם מרדים במינון מתאים כדי שיסיים את חייו. ד"ר אידלמן תבע משרת הבריאות לפעול כדי להסיר את הצעת החוק הזאת מסדר היום.

הנושא אמור לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית אמר, כי הוא מתנגד בתוקף להצעת החוק בנימוק ש"הדבר יוביל למדרון חלקלק שבו ערך החיים בחברה יוזל". ד"ר אידלמן הדגיש במכתבו, כי "הרופאים זוכים כיום לאמון רב מהציבור בזכות משימתנו היום-יומית להציל חיים. אמון זה עלול להיפגע באופן משמעותי אם חלילה יהיה רופא שיעסוק בהמתת חולים".

עוד ציין ד"ר אידלמן, כי ההתאגדות הרפואית העולמית (WMA) קבעה בנייר עמדה מטעמה כי המתת חסד וסיוע להתאבדות על ידי רופא הן פעולות לא אתית.

הצעת ח"כ שלח, ממפלגתה של השרה גרמן, מתייחסת לתיקון בחוק "החולה הנוטה למות". עד היום איפשר החוק לרופאים לא לבצע פעולות אקטיביות, כמו חיבור חולה סופני למכשירים שונים, כאשר תוחלת החיים של החולה היא עד חצי שנה והוא הביע את רצונו לעשות כן. לפי התיקון לחוק, יוכל החולה במקרים אלה גם לבקש מרופא, בנוכחות עדים, לסיים את חייו, ואז יוכל הרופא לרשום לו סם מרדים במינון מתאים כדי לעשות זאת.

עוד מוצע בתיקון לחוק, שהחולה עצמו יצטרך ליטול את התרופה מבלי להיעזר ברופא – וכי הרופא לא יישא באחריות פלילית. בדברי ההסבר להצעת החוק צוין, כי הליך חוקי הזה קיים, למשל, בכמה ממדינות ארה"ב, לרבות במדינת אורגון.

לקריאת המכתב המלא לשרת הבריאות לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  שרת הבריאות יעל גרמן,  חוק החולה הנוטה למות,  סיוע להתאבדות,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
ג׳ורג׳ קרייסברג
27.01.2014, 21:33

לעניות דעתי אין ליו״ר הר״י את הזכות לקבוע עמדת הר״י ללא ״ משאל עם ״ של ציבור הרופאים בנושא כבד ורגיש זה . ד״ר ג׳ורג׳ קרייסברג , ירושלים

חיים סילבר
28.01.2014, 06:13

,אין ליו״ר הרי זכות להביע דעה ללא דיון עם הרופאים וללא דיון של ועדת האתיקה של הרי . חוק זה הוא פתח תקווה לחולים סובלים חשוכי מרפא

עוד רופא
28.01.2014, 17:18

ד"ר אידלמן מתנגד -זה זכותו כרופא אך לא זכותו להציג עמדה אישית כעמדה של כלל הרופאים. בנושא מצפוני זה יש לקיים "משעל עם" בין כלל הרופאים .אפשר לנצל לכך את המערכת האלקטרונית לבחירות לאיגודים.
אני לא מתנגד להמתת חסד !

איזי
04.02.2014, 15:08

סף סוף יש נושא אחד שאני מסכים לחלוטין עם ד"ר אידלמן.

נחום שקורי
03.05.2014, 20:48

יש לחוקק חוק המתיר המתות חסד אקטיביות בארץ הזהה לחוק בשוויץ שהוא המוצדק ביותר בעולם משום שהוא הליברלי ביותר בעולם כמו כן יש לאפשר המתות חסד אקטיביות לחולי דיכאון משום שהכאב הסבל והעינוי של מחלה זו הרבה יותר גרועים ממוות.