חדשות

הושג הסכם על הזנה בכפייה; רופאים לא יחויבו לקחת חלק בהליך

הועלה הרף להזנה בכפייה, והיועץ המשפטי ייאלץ לבחון כל מקרה לפני פנייה לבימ"ש; במקביל, העצירים הודיעו על הפסקת שביתת הרעב

כמעט כל ההסתייגויות שהעלתה מפלגת "יש עתיד" לגבי הצעת החוק להזנה בכפייה של עצירים שובתי רעב התקבלו אמש (יום ג'), והצבעה בקריאה שנייה ושלישית על הנוסח המתוקן של ההצעה צפויה להתקיים בכנסת ביום שני הקרוב. במקביל, אמש לאחר חצות הודיעו העצירים המינהליים הפלשתינאים, שעשרות מהם שבתו רעב בחודשים האחרונים, כי הם מפסיקים את שביתתם.

הפגנת בני משפחותיהם של עצירים מינהליים ששבתו רעב, ביוני 2014 (צילום: פלאש 90)

הפגנת בני משפחותיהם של עצירים מינהליים ששבתו רעב, ביוני 2014 (צילום: פלאש 90)

התיקונים שהוכנסו בהצעת החוק העלו למעשה את "רף הדרישה" לגבי מי שיוזן בכפייה, מתי וכיצד יבוצע הדבר. יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ מירי רגב, והיועצים המשפטיים של הוועדה קיבלו את ההסתייגויות לאחר דיון ארוך, שכלל סקירת כל הסיכונים שהציגו גורמי המקצוע השונים.

התיקונים קובעים, כי רק בנסיבות חמורות במיוחד, כאשר לשובת הרעב נשקפת סכנת חיים ודאית או סכנה לנכות משמעותית, תתאפשר הזנה. אסיר יוכל להביע דעתו לפני שופט ולהציג את הסיבות לשביתתו ואת מטרתה. היועץ המשפטי לממשלה יידרש לבחון כל מקרה באופן פרטני לפני שתוגש הבקשה לבית המשפט להתיר הזנת אסיר שובת רעב.

בנוסף, התיקונים קובעים כי רופא לא יחויב לבצע את הטיפול בניגוד לרצונו; כי לפני שתוגש פנייה לבית המשפט לאשר הזנה בכפייה יהיה צורך "לשבת עם האסיר ולהסביר לו את התהליך והשלכותיו"; וכי לא כל מטפל יוכל לבצע הזנה בכפייה, אלא רק מי שמוסמך לכך לפי חוק הגנת זכויות החולה.

ח"כ יפעת קריב ("יש עתיד"), שהגישה רבות מההסתייגויות, מסרה אמש כי היא שמחה שהצליחה עם חברי סיעתה "לעצור חקיקת בזק וניסיון להעביר את החוק בתוך שעה וחצי של דיון, שאינם מהווים הליך ראוי במדינה דמוקרטית. החוק בצורתו החדשה הוא מידתי וראוי ויתאפשר לבצע הזנה בכפייה אך ורק במצבי קיצון חמורים במיוחד".

בדיווח אמש בערוץ 2 נמסר, כי לא בטוח שאפילו בצורתו החדשה החוק אכן יהיה ישים "ולא יישאר בגדר אות מתה".

שעות לאחר ההודעה על קבלת ההסתייגויות וההצבעה הצפויה, הודיע שירות בתי הסוהר לתקשורת כי העצירים שובתי הרעב הפסיקו את שביתתם. לדברי השב"ס, הדבר נובע מההתקדמות בנוגע לחוק ותחילתו של חג הרמדאן בימים הקרובים. לפי ההודעה, עם נציגות העצירים המנהליים הושגו הסכמות שונות, בכלל זה שלא יוטלו עליהם קנסות עקב שביתתם. 75 האסירים המאושפזים ימשיכו להימצא בהשגחת בתי החולים.

מנגד, "מועדון האסיר הפלשתיני", המייצג את העצירים המינהליים ששבתו רעב כנגד מאסרם, אמר ל"הארץ" כי ישראל "באה לקראת השובתים", וכי ההבנות שהושגו יפורסמו רק עם ייצוב מצבם הרפואי של המאושפזים. הבוקר צפוי הארגון לכנס מסיבת עיתונאים שבה יתייחס לסיכום. לדברי העיתון, המגעים שהובילו לסיכום נערכו בבית החולים "שיבא", שבו אושפזו מנהיגי השובתים.

נושאים קשורים:  חדשות,  יחסי רופא חולה,  הזנה בכפייה,  ועדת הפנים של הכנסת,  שב"ס,  ח"כ יפעת קריב,  ח"כ מירי רגב
תגובות