תאי גזע

השתלת תאי גזע בעמוד השדרה הצליחה לשקם אדם שסבל משיתוק מלא

צוות מנתחים מפולין בשיתוף מדענים בריטיים הצליח לראשונה לשקם אדם עם שיתוק מלא (ASIA A), באמצעות תאי גזע שנקצרו מגופו

26.10.2014, 08:48

טיפולים באנשים שסובלים משיתוק מלא של עומד השדרה, מצב שבו אין כל פעילות מוטורית או סנסורית באזורים שממוקמים מתחת לאזור הפגיעה בעמוד השדרה, לא הצליחו בעבר להביא להצלחה בשיקום החולה, בשל חוסר יכולת לחדש ולהחיות את העצבים הספינאליים באזור הפגיעה.

כעת, רופאים מפולין בשיתוף עם מדענים מאנגליה מדווחים על הצלחה בשיקום חלק מהתפקוד והתחושתיות אצל אדם בן 38, שעבר חיתוך רוחבי של עמוד השדרה, בחלק העליון של חוליה T-9.

הרופאים הסירו את אחת מבלוטות חוש הריח של המטופל, ונעשה בה שימוש להפיק תרבית המכילה תאי חוש ריח (OEC- olfactory ensheathing cells) ופיברובלסטים (ONF- olfactory nerve fibroblasts).

לאחר שהרופאים הסירו את הצלקת, התאים המתורבתים הושתלו לתוך הגדמים בעמוד השדרה, מעל ומתחת לאזור הפגיעה, ורווח של 8 מ"מ שהיה במקום גושר ע"י 4 רצועות של העצב הסורלי שנלקחו מהחולה עצמו.

החולה עבר טיפול שיקום נוירו-אינטנסיבי, הן לפני הפרוצדורה והן לאחריה. במעקב שנמשך 19 חודשים, לא תועדו תופעות שליליות ובניגוד לצפוי, ההסרה של בלוטת הריח לא הובילה לתתרנות עקבית.

מצבו של המטופל השתפר מ-ASIA A ל-ASIA C (מצב שבו הפעילות המוטורית מתחת לאזור הפגיעה נשמרת, ופחות ממחצית מהשרירים החשובים מתחת לקו הנוירולוגי הם בעלי דירוג שרירי של 3 או יותר).

נצפו שיפור ביציבות הגב, שיקום חלקי של תנועות ולונטריות בגפיים התחתונות, ועלייה במסת השריר בירך השמאלי, כמו גם שיקום חלקי בתחושתיות שטחית ועמוקה. בנוסף, היו אינדיקציות לשיפור בתחושה ויסצרלית ושיפור באוטורגולציה בכלי הדם ברגל שמאל.

דפוס השיקום מצביע על שיקום תפקודי של סיבי מערכת העצבים לשני הכיוונים.

הדמיות אישרו שהשתלים גישרו את החלק השמאלי של עמוד השדרה, האיזור שבו רוב השתלים הוזרקו, ובדיקות נוירופיזיולוגיות אישרו את החזרת השלמות של המסלולים הקורקטיקוספינלים ואת האופי הרצוני של התכווצות השרירים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Tabakow P, Raisman G, Fortuna W, et al. Functional regeneration of supraspinal connections in a patient with transected spinal cord following transplantation of bulbar olfactory ensheathing cells with peripheral nerve bridging. Cell Transplantation. 2014; 21st October.

נושאים קשורים:  תאי גזע,  עמוד שדרה,  פגיעת עמוד שדרה,  שיתוק,  שיקום,  מחקרים
תגובות