חדשות

הסכנה הגדולה ביותר לקשישים: נפילות המובילות לפציעה או למוות

מספר בני ה-65 בארה"ב שמתו כתוצאה מנפילה ב-2012 עמד על 24,000, והיה גדול פי שניים מהשיעור שנרשם לפני כעשור

מספרם של בני 65 ומעלה בארה"ב שמתו כתוצאה מנפילות הגיע ל-24 אלף בשנת 2012, השנה האחרונה שבה יש בידי ה-CDC נתונים בנושא הזה. מדובר בכמעט פי שניים בהשוואה לנתונים מלפני עשר שנים. העלייה בממדי התופעה היא עקבית.

עוד עולה מנתוני ה-CDC, כי מעל ל-2.4 מיליון בני 65 ומעלה בארה"ב טופלו בחדרי מיון, רפואה דחופה וחירום עקב פציעות מנפילות בשנת 2012, עלייה בכמעט 50% בתוך עשר שנים, מבין אלו, מעל 722 אלף נזקקו לאשפוז ממושך. הנתונים ממחישים בעיה רפואית ממדרגה ראשונה.

עוד עולה מנתוני ה-CDC שפורסמו בסוף ספטמבר השנה, על סמך מחקרים ודיווחים שונים, כי בעשור שבין 2002 ל-2012 מעל 240 אלף אמריקאים בני 65 ומעלה מתו כתוצאה מנפילות - כך שנפילות הן כבר גורם מוות מוביל ברשימת גורמי המוות בקבוצת גיל זאת. ההוצאות הכספיות הישירות של טיפול רפואי שניתן לנושא הזה בארה"ב (תוך התאמה לאינפלציה) הגיע ל-30 מיליארד דולר ב-2012.

מחקרים שנעשו בארה"ב העלו, כי 30-20% מהאנשים שמועדים ונופלים, סובלים בעקבות זאת מפציעות מתונות-עד-חמורות וביניהן קרעי גידים ושרירים, סדקים בעצמות, שברי ירך, שברים אחרים או פגיעות ראש טראומטיות. הפציעות גורמות להגבלת התנועה, צמצום החיים העצמאיים של הקשיש ומעלות סיכון למוות מוקדם. נפילות הן גם הסיבה הנפוצה ביותר לפגיעות ראש טראומטיות. בשנת 2000, לדוגמא, 46% מהנפילות הפאטאליות בקרב קשישים היו קשורות בפגיעות ראש טראומטיות (TBI).

רוב שברי העצמות בקרב קשישים היו עקב נפילות והנפוצים ביותר היו שברי עמוד שדרה, מפרק ירך, זרוע, רגל, קרסול, אגן הירכיים, כף היד. רבים מאלו שנפלו, גם כאשר לא נפצעו, מפתחים פחד שמא יפלו שוב – מה שמוביל לצמצום בפעילות היום-יום, להפחתת הניידות ולאבדן כושר פיסי ובעקבות זאת גם גדל הסיכון שלהם לנפילות.

גברים נוטים יותר מנשים למות כתוצאה מנפילות, עולה מנתוני ה-CDC.

סיכוייהם של בני 75 ומעלה שנופלים להתאשפז לתקופה ממושכת (שנה ומעלה) במוסד רפואי גדולים פי 5-4 לעומת בני 74-65. הסיכויים לשברים כתוצאה מנפילות בקרב נשים קשישות גדולים כדי למעלה מפי שניים לעומת גברים. מעל 95% משברי הירך הם כתוצאה מנפילות.

פרופסור לואיס ליפשיץ מאוניברסיטת "הארווארד" המשמש גם כסגן הנשיא הרפואי-אקדמי במכון המחקר והטיפול בקשישים Hebrew Senior-Life בבוסטון, אמר בתחילת השבוע ל"ניו-יורק טיימס",
כי במוסדות שונים שבהם מתגוררים קשישים (כולל בדיור מוגן) החלו באחרונה להתקין רצפות מוארות כמעט כמו במטוסים. התאורה נדלקת אוטומטית מיד כאשר הקשיש, בחדרו, יורד מהמיטה כדי להגיע לחדר השירותים או למקלחת. גם בחדרים אלו יש תאורת רצפה מיוחדת וכן על מכסי האסלות.

כמו כן, ישנם מוסדות שהחלו להתקין ריצוף "סופג-אנרגיה" (energy-absorbing flooring) בחדרי השירותים של הקשישים ובמקלחות כדי להפחית את השפעת הנפילה.

בימים אלו יצא לדרך מחקר מקיף שיימשך 5 שנים, בו יושקעו כ-30 מיליון דולר, כדי להציע למערכת הרפואית אמצעים למניעת נפילות בקרב קשישים, ובמיוחד עבור אלו החיים באורח עצמאי בבתיהם ובדיור מוגן. זה המחקר הגדול ביותר מסוגו שנעשה עד היום בנושא הזה – והוא מחויב המציאות נוכח התארכות תוחלת החיים בעולם המערבי והעלייה בשיעור האוכלוסייה הקשישה גם בארה"ב. המחקר נעשה במסגרת מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב  (NIH).

נושאים קשורים:  חדשות,  מוות,  קשישים,  נפילות,  פגיעות-ראש,  בתי אבות,  שבר מפרק הירך,  דיור מוגן
תגובות
ד"ר ניר צבר
13.11.2014, 19:43

נפילות מסוכנות לא פחות מארועים קרדיוסקולריים. לכן, בנוסף לרעיונות המצוינים שהועלו,
כדאי גם:
* להימנע מטיפול מוגזם בתרופות להאטת דופק הלב, להורדת-לחץ-הדם ולייבוש-בצקות - שכן הן גורמות אצל הקשישים לסחרחורת ולנפילות.
* להגביל למינימום תרופות "פסיכואקטיביות" - כולל נוגדי חרדה, תרופות הרגעה ונוגדי-דכאון (שמגבירים אי יציבות ונפילות, וממילא התועלת האמיתית שלהם בגילים המבוגרים היא זניחה עד שנויה במחלוקת).
* להגביל למינימום תרופות להורדת-כולסטרול - הן גורמות חולשת שרירים, בעיות שינה וקרעים בגידים.
* להגביל למינימום תרופות נגד סוכרת - שגורמות חולשה ונפילות סוכר - עם נפילות בעקבות זאת.
* לעודד שתיית מים מרובה - במיוחד בגיל המבוגר. כדי להפחית סחרחורת.