חדשות

רופאי שיבא פיתחו מולקולה מדופן תולעים טפילים וביציהן לוויסות חיסוני במחלות אוטואימוניות

המחקר עשוי להוביל לפיתוח תרופות יעילות למגוון רחב של מחלות אוטואימוניות. במחקר שנעשה על עכברי מעבדה הושגו תוצאות טובות בטיפול במחלות דמויות זאבת אדמנתית, דלקת פרקים וקוליטיס כיבית

רופאים מהמרכז הרפואי אוניברסיטאי "שיבא" בתל השומר פיתחו מולקולה מדופן של תולעים טפילים (Helminths) – כמו נמטודה ארוכה ועגולה או תולעי סרט - והביצית שלהן, לשם וויסות חיסוני במחלות אוטו-אימוניות. הפיתוח נעשה בעכברי מעבדה והתקווה היא שמולקולה זאת תשמש בעתיד בסיס לתרופות יעילות עבור מגוון של מחלות אוטו-אימוניות.

המחקר בנושא הזה בוצע בידי צוות שכלל 8 חוקרים ורופאים שהובילו אותו פרופסור יהודה שינפלד ופרופסור מירי בלנק מהמרכז ע"ש זבלדוביץ לחקר המחלות האוטואימוניות ב "שיבא". החוקרים האחרים בצוות הם גם מהמחלקה לגסטרואנטרולוגיה והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, המחלקה לכימיה אורגנית במכון ויצמן והמכון הפתולוגי בשיבא. דיווח על המחקר פורסם בתחילת השבוע בכתב העת Journal of Autoimmunity.

פרופסור שינפלד מסר ל"דוקטורס אונלי" כי באזורי העולם שבהם קיימים טפילים מחוללי כמלריה או תולעי המעי, נדירות המחלות האוטואימוניות כמו טרשת נפוצה או מחלת קרוהן ועובדה זאת הובילה את צוות המחקר לברר מדוע.

בעבודת המחקר פותחה מולקולה המורכבת מפוספוריל כולין וטפטסין - המיוצר באופן טבעי על-ידי הטחול כדי לסייע בפאגוציטוזה של חיידקים בעלי קופסית. המולקולה המשולבת – TPC - נוסתה כטיפול ומניעה ב-3 מודלים אוטואימוניים בעכברים: במתן ה- TPC לעכברי NZB/W הנוטים לזאבת אדמנתית (SLE) – נצפה שיפור משמעותי בפגיעה בכליות והעכברים המטופלים חיו יותר זמן ממטופלי האינבו.

הטיפול ב- TPC בעכברי דלקת מפרקים (CIA) הביא להעלמות הדלקת לחלוטין ומתן ה-TPC לעכברים שבהם הושרתה קוליטיס כיבית (המקבילה למחלת קרוהן) גרם לשיפור הרירית, להעדר דימום ולאי קיצור אורך המעי. בכל המקרים הללו ה- TPC העלה את ריכוז הציטוקינים האנטי-דלקתיים והישרה תאי T מווסתים (T-reg).

לדיווח על המחקר בכתב העת 

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' יהודה שינפלד,  אוטואימוניות,  פרופ' מירי בלנק,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
צבי
08.01.2015, 08:30

אז אולי יש משהו בתאוריית ההגיינה...