חדשות

ליצמן פיזר ועדה מקצועית שבחנה את סוגיית סוף החיים ותיקונים בחוק החולה הנוטה למות

משרד הבריאות הודיע: "הרכב הוועדה נקבע על פי אמות מידה ותפישות שאינן תואמות את עמדת השר"; חבר הוועדה פרופ' מאיר ברזיס: "האם החלפת השר אומרת שצריך להחליף את הציבור?"; פרופ' אבינעם רכס: "מסקנות הוועדה היו ליברליות, אין פלא שהשר עשה סיבוב פרסה"

ליצמן על המחסור במכשירי MRI. "בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה" (צילום: אילוסטרציה)

שר הבריאות יעקב ליצמן החליט לפזר ועדה שמינתה קודמתו, יעל גרמן, לפני כשנתיים, ושדנה בשיפור חוק החולה הנוטה למות; העיתון "דה מרקר", שדיווח הבוקר (יום ג') על ההחלטה, הוסיף כי הוועדה היתה כבר בשלבים מתקדמים של דיונים והחלה לגבש מסקנות והמלצות לפני ששר הבריאות הודיע על הפסקת עבודתה.

חוק החולה הנוטה למות נחקק לפני עשר שנים ונוגע לטיפול רפואי שיינתן לחולים סופניים. הוא מאפשר להם במצבים מסוימים להימנע מטיפולים מאריכי חיים. בחוק נמצאו קשיים, במיוחד לגבי מקרים של חולים שכבר חוברו למכונת הנשמה, והחוק לא איפשר לנתקם למרות רצונם בכך, משום שהדבר נתפס כסיוע להתאבדות.

פרופ' רכס: "מסקנות הוועדה היו ליברליות באופיין ונועדו להקל על חולים מתייסרים הנוטים למות. אין זה פלא שהשר שבא מרקע חרדי מתח את המושכות ועשה סיבוב פרסה"

כמו כן נשמעו טענות נגד החוק במתכונתו הנוכחית בהקשר לטפסים מסורבלים שיש למלא ומידע שלא תמיד עובר בצורה ברורה מהחולה למערכת הרפואית, וכן מהרופאים לחולים ולבני משפחותיהם. גרמן מינתה את הוועדה סמוך לסיום תפקידה ובראשה הועמד פרופסור ארנון אפק, כיום משנה למנכ"ל משרד הבריאות.

בוועדה היו חברים רופאים בכירים מבתי החולים הממשלתיים והציבוריים, מומחים למשפט ואתיקה, והיא קיימה את הדיונים במשך למעלה משנה וחצי. בכתב המינוי של הוועדה נאמר, שעליה לבחון את יישומו של החוק הקיים ואם יש צורך בעדכונו. בנוסף, נועדה הוועדה להמליץ על דרכים להגברת המודעות לחוק, ולהסדיר בעיות שהעלו הציבור והרופאים בכל הנוגע לו.

כמו כן, נתבקשה הוועדה לבחון אם יש צורך בשינוי חקיקה, הרחבה והשוואה עם חקיקה דומה בעולם.

בדיווח ב"דה מרקר" נמסר, כי לאחר שנכנס ליצמן לתפקידו חדלה למעשה הוועדה לפעול. שבעה מחבריה פנו באחרונה לפרופסור אפק וביקשו לברר מה עלה בגורל עבודתם. בתשובה לפניית העיתון אמר משרד הבריאות ש"השר לא איפשר להשלים את עבודת הוועדה והחליט למנות צוות מקצועי משלו כדי לבחון את החוק". לדברי המשרד, "הרכב הוועדה נקבע על פי אמות מידה ותפישות שאינן תואמות את עמדת השר ומדיניותו".

נוכח תגובת משרד הבריאות והביקורת שהוטחה על כך על-ידי חברי הוועדה, הגישה ח"כ גרמן שאילתא דחופה, שבה נדרש השר ליצמן להסביר את עמדתו אותה הגדירה "חמורה ומסוכנת". לדבריה, "ועדות מקצועיות אינן אמורות להיות תלויות בעמדות שר כזה או אחר".

פרופ' מאיר ברזיס ("הדסה"), שהיה חבר בוועדה, אמר ל"דה-מרקר": לקבור כך את עבודתנו זה עלבון לאנשי הוועדה, שלא חסכו כל מאמץ כדי להתעמק בסוגיות שמטרידות מאוד את הציבור ואת אנשי המקצוע, ולהציע פתרונות בהסכמה רחבה ובאופן שמכבד דעות שונות. האם החלפת השר אומרת שצריך להחליף את הציבור? ההמלצות היו צריכות להגיע לדיון במשרד ובכנסת".

עוד אמר פרופסור ברזיס, כי נראה שהשר ליצמן לא רוצה לגעת בסוגיית סוף החיים,  והזכיר כי החרדים התנגדו לחוק החולה למות. חבר הוועדה פרופסור אבינעם רכס אמר לעיתון: "למרבה הצער המהלך (של השר) היה צפוי. הוועדה נמצאת בהקפאה עמוקה מאז שליצמן חזר לתפקידו כשר הבריאות. מסקנות הוועדה היו ליברליות באופיין ונועדו להקל על חולים מתייסרים הנוטים למות. אין זה פלא שהשר שבא מרקע חרדי מתח את המושכות ועשה סיבוב פרסה".

נושאים קשורים:  חדשות,  חוק החולה הנוטה למות,  סוף החיים,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  ח"כ יעל גרמן
תגובות