• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

הנחיות קליניות חדשות: אבחון, בירור וטיפול ביתר לחץ דם בילדים ובמתבגרים

מסמך חדש שהופץ על ידי המכון לאיכות ברפואה של הר"י מעדכן הנחיות קליניות קודמות שפורסמו ב-2010; בין ההמלצות, לבצע מדידת לחץ דם כבדיקת סקר כבר בגיל בית ספר

מדידת לחץ דם בילדים (צילום: אילוסטרציה)

מסמך הנחיות קליניות חדשות העוסקות באבחון, בירור וטיפול ביתר לחץ דם אצל ילדים ומתבגרים הוכן על ידי צוות של ששה רופאים בכירים, והופץ באחרונה על ידי המכון לאיכות ברפואה הפועל מטעם הר"י.

את המסמך, המעדכן מסמך הנחיות קליניות קודמות שפורסם ב-2010, כתבו פרופ’ דניאל לנדאו, ד"ר מרים דוידוביץ, פרופ’ אלי הרשקוביץ, ד"ר יאיר בר דוד, ד"ר אבינעם מרקוביץ וד"ר תמיר דגן, בשם האיגודים לרפואת ילדים, נפרולוגיה ילדים, אנדוקרינולוגיה פדיאטרית, רפואת משפחה, קרדיולוגיה ילדים והחברה לרפואת ילדים בקהילה, בתמיכת האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם.

בין ההמלצות החדשות במסמך בן 40 העמודים: להתחיל לבדוק לחץ דם במרפאה בילדים המשתייכים לקבוצת הסיכון כבר בגיל 3

בין ההמלצות החדשות במסמך בן 40 העמודים: להתחיל לבדוק לחץ דם במרפאה בילדים המשתייכים לקבוצת הסיכון כבר בגיל 3. עוד מומלץ לבצע את מדידות לחץ דם כבדיקת סקר בקרב ילדים בגילאים 6, 10 ו-16, רצוי כבדיקות שגרה בבתי הספר.

מחברי המסמך ציינו, כי יש להכשיר צוותים מקצועיים שיוכלו לבצע את המדידות, במיוחד כשמדובר בילדים, וכי יש לרכוש לשם כך ציוד שיאפשר זאת, בין השאר שרוול מד לחץ דם מותאם לממדי הגוף ולגילו של הילד.

ב-20 השנים האחרונות, נכתב בהנחיות הקליניות, נראית עלייה בערכי לחץ דם באוכלוסייה, כולל שיעורים גבוהים של יתר לחץ דם (יל"ד) וטרום-יתר לחץ-דם. מצב של טרום יל"ד מתקדם לעבר יתר לחץ דם בשיעור של 7% בשנה, על פי מסמך שהוכן במכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH).

לפי המסמך, כשליש מהבנים וכרבע מהבנות (ילדים ומתבגרים) מראים סימנים מוקדמים של טרום-יל"ד. מחברי המסמך ציינו עוד כי הנקה ותוספי חומצות שומן מסוג PUFA בינקות קשורים לערכי לחץ דם נמוכים יותר בהמשך החיים. המחברים מפרטים איזו דיאטה מומלצת בילדות - עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב דלי שומן או ללא שומן כלל, צריכת מלח נמוכה, דגנים מלאים, בשר עוף, קטניות, אגוזים, מוצרים דלי סוכר ואחרים – כל אלו כדי להביא לירידה בלחץ הדם כפי שהומלץ למבוגרים המתאימה גם לתקופת הילדות.

המסמך ממליץ על ביצוע מדידה ידנית על-ידי האזנה, שהיא עדיפה על-פני שימוש במד האוטומטי. בהמשך כולל נייר העמדה טבלאות מפורטות לגבי ערכי היעד של לחץ דם תקין בנפרד לבנים ולבנות.

הנחיות קליניות | בירור וטיפול ביתר לחץ דם בילדים ובמתבגרים

נושאים קשורים:  חדשות,  הנחיות קליניות,  הר"י,  המכון לאיכות ברפואה,  יתר לחץ דם,  ילדים,  בדיקות סקר
תגובות