חדשות

"מטרידה ההשפעה על אורח החיים של מטופלים הרואים ברופא שלהם מודל לחיקוי"

כך כתבו ב"הארץ" ד"ר רחלי ווילף-מירון וד"ר תמי קרני במאמר שהתייחס לתוצאות סקר בריאות הרופאים של הר"י שנערך בשנה האחרונה; הסקר מצא שיעור גבוה של משקל עודף והשמנת-יתר בקרב רופאים (כפול מהמצב בקנדה), מעט פעילות גופנית, מעט שעות שינה וולחץ נפשי רב

רופא ישן בתורנות (צילום: אילוסטרציה)
רופא ישן בתורנות (צילום: אילוסטרציה)

סקר על הרגלי הבריאות של רופאים ורופאות בישראל מעלה, כי 57% מהם מוגדרים כבעלי משקל עודף או השמנת-יתר, לפי מדד ה-BMI. לפי הסקר, 28% מהרופאים בישראל אינם מבצעים כלל פעילות גופנית במהלך השבוע; 25% ישנים 5 שעות או פחות בממוצע בלילה ול-57% מהם אין רופא מטפל קבוע.

הנתונים התפרסמו אתמול (א') בעיתון "הארץ", במאמר מאת ד"ר רחלי ווילף-מירון וד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה של הר"י וכירורגית במכון לבריאות השד ב"אסף הרופא". תוצאות חלקיות של הסקר פורסמו בחודש שעבר באתר Ynet, אולם במאמר הנוכחי התפרסמו נתונים חדשים.

הסקר בוצע ביולי-אוגוסט 2015 ביוזמת הר"י, כדי לבדוק אם הרופאים בישראל מנהלים אורח חיים בריא. השאלון נשלח בדוא"ל ו-4,832 רופאים ורופאות השיבו לו.

שיעור הרופאים בישראל הסובלים מהשמנה ומעודף משקל גבוה פי שניים מאשר בקנדה

בין הממצאים הנוספים עליהם דווח בידיעה היום: 29% מהרופאים מבצעים פעילות גופנית של לפחות 150 דקות שבועיות ומעלה (היעד המומלץ); כ-50% מקפידים על ארוחת בוקר וארוחת צהריים כל יום. כ-33% צורכים תזונה ים-תיכונית, שותים 8 כוסות מים ביום או אוכלים חמש יחידות פרי וירק ביום; 17% צורכים מזון מעובד; 11% שותים שתיה ממותקת כל יום או כמעט כל יום; 8% מעשנים.

הסקר מצא, כי 36% מהרופאים דיווחו שהם שרויים בלחץ נפשי רב עד רב מאוד ו-21% השיבו כי הם מגדירים את מצב בריאותם כסבירה או גרועה.

שיעור הרופאים בישראל הסובלים מהשמנה ומעודף משקל גבוה פי שניים מאשר בקנדה, נמסר בכתבה. שיעור המעשנים בקרב הרופאים אמנם נמוך בהשוואה לכלל האוכלוסייה בישראל, אבל גבוה פי 2 לעומת קנדה או ארה"ב.

"תמונת המצב העולה מהסקר מדאיגה, ואולי היא קשורה לעומס העבודה ולעובדה שרופאים רבים בישראל עובדים בכמה משרות", כתבו ד"ר ויילף-מירון וד"ר קרני. "מטרידה ההשפעה האפשרית על אורח החיים של מטופלים הרואים ברופא שלהם מודל לחיקוי, הממצאים מדאיגים מאוד לרופאים שעיסוקם חושף אותם לגורמי לחץ ושחיקה הפוגעים בבריאותם ותפקודם. כאשר הרופאים אינם בקו הבריאות גם מערכת הבריאות איננה מתפקדת באופן מיטבי", ציינו מחברות המאמר.

בעקבות ממצאי הסקר יזמה הוועדה לקידום בריאות הרופא בהסתדרות הרפואית, בראשות היו"ר ד"ר ליאוניד אידלמן ובריכוז ראשת החוג לרפואת אורח חיים ד"ר לילך מלצקי, כמה צעדים במגוון תחומים וביניהם אפשרות לאימוני כושר מוזלים לרופאים, ארגון סדנאות להפחתת מתח ופיתוח חוסן נפשי, סדנאות לגמילה מעישון, המלצות לתזונה בריאה בכנסים ועידוד רופאים לבחור לעצמם רופא מטפל ולהימנע מ"רפואת מסדרון".

בנוסף, מוסדות הרפואה השונים משקיעים בשנים האחרונות ביצירת סביבת עבודה מקדמת בריאות, דווח, לרבות חדרי כושר וארגון סדנאות לגמילה מעישון. "על הרופאים לעודד את הנהלות הארגונים שלהם להרחיב מאמצים אלו ולמצוא פתרונות יצירתיים לשילוב אורח חיים בריא בשגרת העבודה", נכתב

נושאים קשורים:  חדשות,  בריאות הרופאים,  הר"י,  סקר,  השמנת יתר,  משקל עודף,  עישון,  פעילות גופנית
תגובות
אנונימי/ת
28.04.2016, 14:29

הר"י יקרים,
קודם תדאגו להגבלת שעות העבודה שלנו , במיוחד בתורנויות, להגדלת כח האדם כדי שנוכל לעשות פחות תורנויות, להקצאת שעות לעיסוק במחקר והתכוננות להוראה כדי שלא נצטרך לעשות את זה מעבר לשעות העבודה - כל זה בתור התחלה, יש עוד הרבה בעיות לפתור.
רק אז תוכלו להלין על הדוגמה הרעה שאנחנו מהוים למטופלינו....