גרורות בעמוד השדרה

קיבוע מלעורי של עמוד השדרה מביא לשיפור מיידי בתפקוד חולי סרטן עם אי-יציבות שדרתית עקב גרורות

חולי סרטן אשר עברו קיבוע מלעורי עם בורג פדיקולרי של מקטע ארוך של עמוד השדרה וטיפול הקרנות בימים הראשונים לאחר הניתוח, השיגו שיפור ניכר באיכות החיים וביכולת ההליכה

בורג פדיקולרי (אילוסטרציה)

בעשורים האחרונים חלה התקדמות ניכרת בפיתוח תרופות למחלת הסרטן, התקדמות אשר הביאה להארכה משמעותית בהישרדות מטופלים עם מחלת גרורתית. הישרדות משופרת זו הגבירה את העניין בפיתוח גישות כירורגיות לטיפול בנגעים סרטניים בעצמות, כולל גרורות בעמוד השדרה. כמו כן, הושם דגש על שיפור באיכות החיים וקיצור משך האשפוז עבור מטופלים אלו, ופותחו טכניקות רבות בגישת פולשנות מזערית במטרה להפחית את התחלואה הקשורה לניתוחים פתוחים.

מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את היעילות של קיבוע מקטע ארוך של עמוד השדרה בגישה מלעורית עם בורג פדיקולרי (long-segment percutaneous pedicle screw stabilization) כטיפול בחוסר יציבות שדרתי הקשור לגרורות בעמוד השדרה החזי-מותני (thoracolumbar) בקרב מטופלים ללא בעיות עצביות.

בוצעה סקירה רטרוספקטיבית של מידע שנאסף ממאגר נתונים פרוספקטיבי. החוקרים בחנו מקרים בהם בוצע קיבוע מלעורי של מקטע ארוך של עמוד השדרה עם בורג פדיקולרי כטיפול פליאטיבי במטופלים עם אי-יציבות שדרתית עקב גרורות בעמוד השדרה, עם עצבים שמורים. כל המטופלים עברו את הניתוח בין ינואר 2014 למאי 2015 במרכז רפואי יחיד. בכל המקרים תוכנן טיפול בהקרנות תוך 10 ימים לאחר הניתוח.

הערכות קליניות ורדיולוגיות תוכננו להתבצע 3 ימים, 3 ו-6 שבועות, 3 ו-6 חודשים ושנה לאחר הניתוח. תוצאי הטיפול הוערכו בבדיקה שגרתית לאחר ניתוח ומדדי איכות חיים ספציפיים לסרטן ולעמוד השדרה (שאלון על איכות חיים של הארגון האירופאי לחקר וטיפול בסרטן, European Organisation for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire Version 3.0 – EORTC QLQ-C30 ומדד הנכות של Oswestryי[ODI]). זאת ועוד, חמישה מטופלים קיבלו מכשיר למעקב פעילות על מנת לתעד את מרחק ההליכה ביום, ובוצעה השוואה בין מרחקי ההליכה היומיים לפני ואחרי הניתוח.

נותחו נתונים של 17 מטופלים שעברו קיבוע מלעורי עם בורג פדיקולרי של מקטע ארוך של עמוד השדרה. לא אירעו סיבוכים והמטופלים דיווחו על שיפור בכאב ובאיכות החיים כבר מיד לאחר הניתוח. ממוצע ציון ODI היה 62.7 (טווח: 40-84) מיד לאחר הניתוח, 35.4 (24-59) לאחר שלושה ימים, 46.1 (30-76) לאחר שלושה שבועות, 37.6 (25-59) לאחר שישה שבועות, 34.0 (24-59) לאחר שלושה חודשים, 39.1 (22-64) לאחר שישה חודשים ו-30.0 (20-55) לאחר שנה. נצפה שיפור מובהק בממוצע ODI ב- 45 הימים הראשונים לאחר הניתוח (p<0.001). השיפור היה ניכר גם במדדי תפקוד ותסמינים בשאלון EORTC QLQ-C30. כל המטופלים עברו טיפול בהקרנה תוך 10 ימים לאחר הניתוח (ממוצע: 7.5 ימים). כל חמשת המטופלים שקיבלו מכשיר מעקב פעילות הראו שיפור במרחק ההליכה היומי.

טיפול פליאטיבי זה בגישה פולשנית מזערית עבור גרורות מתקדמות בעמוד השדרה נושא הבטחה כחלק מגישה רב-תחומית בטיפול בחולי סרטן עם מחלה מפושטת. תוצאות המחקר מציעות כי ניתוח בגישה מלעורית יכול לספק שיפור מיידי באיכות החיים וביכולת התפקודית עבור מטופלים עם חוסר יציבות בעמוד השדרה החזי-מותני עקב גרורות מקומיות. קיבוע מלעורי של מקטע ארוך עם בורג ואחריו טיפולי הקרנות בשלב מוקדם לאחר הניתוח מהווים גישת טיפול בטוחה ויעילה המספקת יציבות תקפה וממושכת ושיפור באיכות חיי המטופלים.

מקור:

Bernard F, Lemée JM, Lucas O, Menei P. Postoperative quality-of-life assessment in patients with spine metastases treated with long-segment pedicle-screw fixation J Neurosurg Spine. 2017 Mar 24:1-11.

נושאים קשורים:  גרורות בעמוד השדרה,  פולשנות מזערית,  קיבוע עמוד השדרה,  בורג פדיקולרי,  קיבוע חוליות בשיטה מלעורית,  קיבוע מקטע ארוך של עמוד השדרה בגישה מלעורית עם בורג פדיקולרי,  איכות חיים,  מרחק הליכה,  מחקרים
תגובות