• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

הר"י תבדוק חשד להדלפת שאלות מבחינת הסמכה למתמחי גינקולוגיה

זהו אינו המקרה הראשון. אשתקד נשלחה תלונה ליו"ר הוועדה המדעית בהר"י על חשד כי שאלות מבחינת שלב א' בפסיכיאטריה הודלפו למתמחים

פרופ' גידי פרת, יו"ר המועצה המדעית בהר"י. מכתבי תלונה (צילום: "שיבא")

ההסתדרות הרפואית הקימה ועדת בדיקה פנימית כדי לבדוק תלונות של מתמחים בגינקולוגיה שטענו כי קיים חשד לכאורה כי שאלות בחינות הסכמה ברפואת נשים שנערכו בחודש שעבר הודלפו מראש לנבחנים. דוברת הר"י מסרה בתגובה לפניית דוקטורס אונלי כי כאשר ועדת הבדיקה תסיים עבודתה "אנו נפרסם את מסקנותיה".

הבוקר (ב') דווח ב"וואלה" על החשד להדלפת שאלות לנבחנים. בחינות ההסמכה נערכו ב-18 ביוני בתל אביב. השתתפו בהן כ-120 מתמחים מכל הארץ. בין הנבחנים הועברו מסרונים כי לפחות שמונה שאלות מתוך שאלוני הבחינה הודלפו מראש במלואן. המסרונים לגבי שאלות בנושאי לימוד ספציפיים הקשורים למבחן הועברו בפורומים סגורים של המתמחים.

בדיווח נמסר כי באחד המסרונים כתבה מתמחה שקיבלה טיפים על כמה מנושאי הבחינה מאחד ממחברי השאלות. בין הנושאים: טיפול בסרטן אנדומטריום, IVF, גרד בהריון וסיבוכים.

ההתמחות בגינקולוגיה ומיילדות לצורך קבלת ההכרה כמומחה נמשכת בין ארבע לשש שנים. בחינת  החובה נערכת פעם בשנה בשני שלבים. שלב א', שנחשב לקשה ביותר. בשלב ב', שייערך באוקטובר, נערכת הבחינה המעשית. מחברי שאלון הבחינה הם רופאים מומחים ומנהלי מחלקות. על פי הדיווח, "כמה מהמתמחים עובדים איתם כיום בהתמחות בבית החולים". בדיווח נמסר כי שישה מהמתמחים שנכשלו בבחינה, על חודה של נקודה או כמה נקודות בודדות, פנו לייצוג משפטי.

התלונות הגיעו להר"י בתחילת יולי והנושא נדון במועצה המדעית. בין האישים שהעבירו פניות לבכירי הר"י על התלונות  של הארגון, סגן יו"ר הכנסת ויו"ר שדולת המתמחים ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) וח"כ אילן גילאון ממפלגתו. על פי הדיווח, מכתביהם נשלחו ליו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, וליו"ר המועצה המדעית, פרופ' גידי פרת.

ל"דוקטורס אונלי" נודע כי זהו אינו המקרה הראשון וכי לפרופ' פרת נשלח אשתקד מכתב תלונה שבו הועלה חשד להדלפת שאלות מבחינת שלב א' בפסיכיאטריה.

התלונה עסקה בנוהג של העברת מבחן סימולציה המדמה את מבחן שלב א' בפסיכיאטריה למתמחים מסוימים כמעין "בחינת הכנה" למבחן האמיתי, וכי מבחן הסימולציה נכתב לכאורה על ידי גורמים בוועדת הבחינה לשלב א' בפסיכיאטריה או על ידי מי מטעמם.

"מעבר לטעם לפגם בהכנה מוקדמת לחלק מהנבחנים לעומת השאר על ידי מי שאחראים על המבחן, לאחר בירור נוסף, התברר כי שאלות המופיעות בסימולציה מופיעות בפועל גם במבחן עצמו. מדובר בפגיעה בטוהר המידות המצופה מרופאים, ויתרה מכך, התנהלות זו פוגעת בכל יתר הנבחנים באותה הבחינה שאינם זוכים לקחת חלק בסימולציה ולמעשה מייצרת מצב של אי שוויון", צוין במכתב התלונה.

נושאים קשורים:  מבחני הסמכה,  הדלפה,  בחינות התמחות,  חדשות,  גינקולגיה,  פסיכיאטריה,  ועדת בדיקה,  המועצה המדעית
תגובות
אנונימי/ת
30.07.2018, 19:52

למה לא הדליפו לי גם?
מתמחה כושל בפסיכיאטריה

עדיף מתמחה כושל מאשר מומחה מתחזה.

אנונימי/ת
30.07.2018, 21:14

מצחיק שחוקרים את זה עכשיו....
החלק המיילדותי בבחינה מודלף כבר שנים למתמחי סורוקה ואחריהם למתמחי בילינסון.

אנונימי/ת
30.07.2018, 23:21

לא מבין מה הסרט של שלב א'?
לומדים וזהו. אנחנו יודעים לעשות את זה
אז ילדים וסידורים וכו'. בסדר...
קשה. אבל מוצאים פרקי זמן קצרים שלא עייפים בהם וקוראים קצת פה קצת דם בנוסף לעזרה מבן/בת הזוג עם הילדים בימי לימוד מתוכננים שבהם קוראים הרבה. ביחד זה עובר.
זה הכל. קשה, אבל לא סרט.
פשוט אני רואה אנשים רבים וטובים, חכמים ממני, עושים את מה שלדעתי טעות, ומשתמשים בעייפות מהאינרציה והתורנויות כתירוץ לעצמם, ואולי אף רציונליזיה, ולא לומדים עד חודשיים-שלושה לפני. אם זה לא היה קורה אני מניח שאחוז הנכשלים היה יורד משמעותית.
בכל מקרה שיהיה בהצלחה לכולם.
יהיה בסדר - מי שנכשל יכול לפחות להתנחם בחודש חופש נוסף שנה הבאה. בעולם של עייפות כרונית זה באמת גם משהו.

אנונימי/ת
31.07.2018, 08:12

השקפת עולם יפה וגם מכובדת. אנשים הם שונים, מגוונים. כל איש ופתרונו כל איש ודרכו היפה. כל עוד יש הוגנות, יושר ויושרה הכל בסדר

אנונימי/ת
31.07.2018, 08:12

מסתבר שאנו הרופאים ראי של החברה בישראל, באמת מפתיע...

אנונימי/ת
31.07.2018, 08:39

והר״י במקום לחקור את הנושא וללמוד אותו לעומק על מנת למנוע הדלפות בשנים הבאות, בוחרת להכנע לאיומים של אלה שלא עברו ושל העורך דין שלהם ולתת להם פקטור ולהעביר אותם .
בושה !!!

אנונימי/ת
31.07.2018, 23:29

לפני מספר שנים נתפסו שנים ממתרגמי הבחינה לרופאים עולים כמדליפיה ונתגלה מסחר בבחינה. מי יודע כמה עברו בדרך זו את הבחינה וקיבלו רשיון.
בקורס טראומה שהועבר בבה״ד 10 לרופאים צבאיים לפני מספר שנים נתפסו דפי התשובות לבחינה בכתב במספר גרסאות הבחינה. לא ברור כמה עברו את הבחינה בדרך זו וכמה קיבלו הסמכה. גם לא נתפסו המדליפים.
תופעת ההעתקות בבחינה הינה אוניברסאלית אולם הדלפת בחינה מומחיות ואף מסחר בה הינה חמורה ביותר. כמובן התופעה נתגלתה גם בבחינת הרישוי לנהיגה ואף בבחינות הבגרות. הגיע הזמן במדינת ההיטק שימצא מנגנון בחינה שימנע הדלפות. כמו למשל בחינה באמצעות אמצעי דיגיטאלי.

אנונימי/ת
06.10.2018, 11:34

עדיף על אלפי ישראלים שמקבלים רישיון עם מבחן שלא דומה אפילו ברמת הקושי שלו

אנונימי/ת
06.10.2018, 11:35

התנהלות העתק של מערכת הבריאות בכללותה