• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

איחוד הצלה מאשים: "מד"א מנסה לשמור על המונופול שלו ובכך פוגע בהצלת חיים"

באיחוד הצלה יפגינו השבוע מול משרד הבריאות במחאה על אי העברת מידע ממוקד מד"א למתנדבי איחוד הצלה. משרד הבריאות: "איחוד הצלה טרם השלים את חיבור כלל הכוננים שלו למערכת ההזנקה הייעודית"

אמבולנס בפתח בית החולים שערי צדק. צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, לפאש 90

איחוד הצלה ומד"א שוב מתקוטטים. הארגון המתחרה במד"א פנה בסוף השבוע שעבר למשרד הבריאות והאשים את מגן דוד אדום בכך ש"הוא מנסה לשמור על מונופול בכל הקשור להצלת חיים ובכך פוגע בהצלת חייהם של אזרחי ישראל".

הארגון הודיע שיקיים מחרתיים (ג', 11 בדצמבר) "מפגן מחאה" מול משרד הבריאות. הסיבה: "אי העברת מידע ממוקד מד"א למתנדבי 'איחוד הצלה'".

בהודעה לתקשורת שהפיץ איחוד הצלה נאמר: "יהיה טוב אילו משרד הבריאות יראה את טובת האזרחים המשלמים מחיר על משחקי האגו של מד"א, יפעל כמי שמנהל את תחום רפואת החירום בישראל ולא כגוף נגרר המיישר קו עם השקרים של הנהלת מד"א.

"בידינו עשרות הקלטות טלפוניות של מתנדבי איחוד הצלה שפנו למוקד מד"א בידיעה שיש אדם הנמצא בסכנת חיים סמוך אליהם אך מוקד מד"א סירב להעביר מידע על אף שהאמבולנס של מד"א היה רחוק מהמקום. נדרוש מהנהלת משרד הבריאות לבדוק האם יש קשר פסול בין עובדי המשרד התופסים עמדה שפוגעת בהצלת חיים לבין הנהלת מד"א. מד"א", טוען איחוד הצלה, "מתעתע במשרד הבריאות ומספר סיפורי אלף לילה ולילה".

הארגון הודיע כי גייס להפגנה מאות כוננים ואנשי רפואה. "המתנדבים שלנו צפויים למחות כנגד הקושי שמערימים עליהם במשרד הבריאות ובמד"א בקבלת מידע מציל חיים". על פי התכנית, תתקיים עצרת מחאה וכן שיירת מחאה, שתתחיל לנוע ממחלף שורש ותמשיך למשרד הבריאות ולמשכן הכנסת בירושלים. הארגון קרא לאזרחים "להביע תמיכה להגיע בלבוש כתום ומתנדבי הארגון יפגינו באפודים שלהם".

תגובת משרד הבריאות: "בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, הזנקת כוננים והעברת מידע אליהם צריכה להיעשות באמצעות מערכת הזנקה ייעודית שהוקמה לצורך כך. היא מאתרת אוטומטית את הכוננים הקרובים ביותר לזירת האירוע ומזניקה אותם. עד כה חוברו מעל 1,100 כוננים של איחוד הצלה למערכת זו והם מוזנקים באופן שוויוני כשאר כונני מד"א על ידי מערכת האפליקציה לאירועי חירום. על איחוד הצלה לפעול לחיבור שאר הכוננים למערכת כדי שגם הם יוכלו לקבל קריאות ולהיות מוזנקים באמצעות האפליקציה.

"משרד הבריאות מלווה באופן שוטף את אופן יישום החוזר בשטח. על פי הנתונים הנמצאים במשרד, מתחילת חודש נובמבר הוזנקו כונני איחוד הצלה ליותר מ-46,000 מקרים. נתון זה איננו כולל קריאות לאלפי כונני איחוד הצלה הפועלים גם במסגרת מד"א ומקבלים את הקריאות באמצעות האפליקציה של מד"א. הפעלת הכוננים באמצעות מערכת זו - בהתאם לחוזר משרד הבריאות - אמורה להחליף את כל דרכי התקשורת האחרים להעברת הקריאות לכוננים. מקרים פרטניים שהופנו למשרד הבריאות, בהם נטען כי הכוננים לא קיבלו מידע, נבחנים במשרד הבריאות מתוך כוונה לייעל את המערכת במידת הצורך".

משרד הבריאות מצא כי איחוד הצלה טרם השלים את חיבור כלל הכוננים שלו למערכת כפי שנדרש  ולא עמד בלוחות הזמנים שהוגדרו ליישום בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות כבר לפני קרוב לחצי שנה. כיום, חמישה כוננים מוזנקים לכל אירוע באמצעות האפליקציה. "קריאה על כל אירוע שנועד להצלת חיים - דורש החייאה או עקב אובדן הכרה ותאונה קשה - מועברת ישירות גם למוקד איחוד הצלה, בנוסף להזנקת הכוננים הקרובים ביותר, כמקובל. מגן דוד אדום פועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

נושאים קשורים:  "איחוד הצלה",  מד"א,  מוקד מד"א,  פארמדיקים,  אמבולנס,  חדשות
תגובות