• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

השיטה היעילה לטיפול בצלקות אקנה: הזרקת חומר מילוי עם שימוש בלייזר

במחקר חדש שנערך ב"איכילוב" עלה כי טיפול בלייזר מסוג CO2 ולאחריו הזרקת קלציום הידרוקסיל אפטיט משיג את התוצאות האסתטיות הטובות ביותר בצלקות אקנה

אקנה (אילוסטרציה)
אקנה (אילוסטרציה)

טיפול משולב - הזרקת חומר מילוי מסוג קלציום הידרוקסילאפטיט (CaHA-CalciumHydroxylapatite) ולאחריו טיפול בלייזר מסוג CO2 - נמצא כיעיל ביותר כנגד צלקות אקנה אטרופיות, הכוללות ניוון של הרקמות בעור. כך עלה ממחקר חדש שנעשה במסגרת מערך רפואת העור במרכז הרפואי איכילוב תל אביב. את המחקר הוביל ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה.

לסוג צלקות זה, אמר ד"ר ארצי, השלכות שליליות על איכות החיים והוא מאפיין כ-95% מהאנשים שלקו באקנה בצעירותם. כ-22% מהם עלולים לסבול מהתופעה ביתר שאת. צלקות אקנה קשות ("חורים" בפנים) כרוכות בהשפעות על הדימוי העצמי, חיי זוגיות ותפקוד חברתי.

במחקר הרטרוספקטיבי נותחו תוצאות סדרת טיפולים ב-352 מטופלי צלקות אקנה: נשים וגברים בשנות ה-20 לחייהם. הם טופלו במרכז הרפואי תל אביב בין השנים 2016-2013 באמצעות סוגים שונים של טכנולוגיות, עם או ללא הזרקות חומר מילוי לצלקות.

במחקר נבדקו נתונים דמוגרפיים, מאפייני עור (סוג וגוון העור), מאפייני הצלקות - חומרת ההצטלקות, גיל וסוג הצלקות, ומאפיינים שונים הקשורים בטיפול: הטכנולוגיה שבה נעשה שימוש, החומר שהוזרק, תזמון ומספר הטיפולים שנעשו, תופעות לוואי וזמן ההחלמה עד לחזרה לשגרה. מועד סיום הטיפול נקבע על פי הערכת מידת השיפור שחל במצב הצלקות שנעשתה בידי הצוות הרפואי, שביעות רצון המטופל והחלטה משותפת של הצדדים.

המטופלים צולמו לפני הטיפולים ולאחריהם כאשר צוות דרמטולוגים מומחים חיצוני ובלתי תלוי בדק את תוצאות התהליך לאור התמונות לפני תחילת הטיפול ועד שנה לאחר סיומו, בהתבסס על סולם הערכה בינלאומי מקובל.

במקביל, הנבדקים שסיימו את הטיפול התבקשו להאריך את מידת שביעות רצונם בהתבסס על אומדנים שונים.

ממסקנות המחקר עלה כי שילוב של טיפול בלייזר משייף מקטעי מסוג CO2 עם הזרקת חומר מילוי מסוג קלציום הידרוקסיל אפטיט (לא באותו טיפול) הוא היעיל ביותר לצלקות אקנה ומשיג את התוצאות האסתטיות הטובות ביותר. זאת, לעומת טיפולים בטכנולוגיות שונות אחרות או הזרקת חומרי מילוי בלבד. המחקר הראה כי לא ניתן להעלים צלקות אקנה, אולם מטופלים שיכולים ורוצים לעבור שילוב טיפולים זה ירוויחו מתוצאה טובה יותר ובפחות טיפולים.

פרופ' אלי שפרכר, מנהל מערך רפואת העור במרכז הרפואי תל אביב, אמר: "מרבית המחקרים על צלקות אקנה בוצעו על מספר קטן של מטופלים ולא בחנו פקטורים שונים להצלחת הטיפול. המחקר שבוצע ב'איכילוב' מתבסס על מספר רב של מטופלים שסיימו טיפול ומצביע על הגורמים להשגת מרב התוצאה הסופית".

ד"ר ארצי הוסיף: "בטיפול בצלקות אקנה סוגיית תיאום הציפיות מול המטופלים היא מרכזית מאחר שקיים קושי להעריך את מידת השיפור הצפוי. המחקר שלנו שופך אור על הפרמטרים השונים המשפיעים על התוצאה הסופית וממצאיו צפויים להוסיף מידע חשוב לשיח שמתקיים בין המטפל למטופל בדבר הטיפול המתאים בצלקות אקנה".

קבוצת החוקרים כללה את ד"ר אמיר קורן, ד"ר גילה אייזמן, ד"ר אפרת בר-אילן, ד"ר פארס סלאמה וד"ר שרית כהן. דו"ח המחקר פורסם ב-Clinical and experimental dermatology.

נושאים קשורים:  ד"ר אופיר ארצי,  אקנה,  צלקות אקנה,  טיפולי לייזר,  פרופ' אלי שפרכר,  חדשות,  צלקות בעור,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות