תרופות אנטי-ויראליות ישירות

יעילות ובטיחות גלקפרוויר/פיברנטסוויר בחולי הפטיטיס C כרוניים (HCV) הנוטלים תחליפי אופיאטים

גלקפרוויר/פיברנטסוויר הוכח כיעיל ביותר בחולי עם הפטיטיס C כרונית. ההנחיות הבינ"ל ממליצות על טיפול בזיהום הפטיטיס C באנשים המזריקים סמים ובפרט בחולים הנוטלים תחליפי אופיאטים

אופיאטים (צילום: אילוסטרציה)

בעבודה זו המטרה הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של גלקפרוויר/פיברנטסוויר במטופלים עם הפטיטיס C כרונית הנוטלים תחליפי אופיאטים.

החוקרים ניתחו נתונים ממטופלים עם HCV מגנוטיפים 1-6 אשר טופלו עם גלקפרוויר/פיברנטסוויר במשך 8, 12 ו-16 שבועות בשמונה מחקרי פאזה 2 ו-3. נעשתה אנליזה על השלמת הטיפול, ההיענות לטיפול, SVR12, תופעות לוואי והפרעות מעבדתיות.

מבין 2,256 מטופלים שקבילו טיפול עם גלקפרוויר/פיברנטסוויר, 7% קיבלו תחליפי אופיאטים. כשהשוו את קבוצת המטופלים שקיבלה תחליפי אופיאטים לעומת כאלה שלא קיבלה, המטופלים שקיבלו תחליפים היו צעירים יותר (גיל ממוצע 46.8 לעומת 52.8 שנים), עם אחוז גבוה יותר של גברים בקבוצה (69% לעומת 54%), פלח גדול יותר של מטופלים ממוצא לבן (93% לעומת 80%), אחוז גבוה יותר של חולים שהיו נאיביים לטיפולי עבר ל-HCVי(86% לעומת 72%), אחוז גבוה יותר של גנוטיפ 3 (60% לעומת 26%) ויותר מטופלים בקבוצה זו סבלו בעבר מדיכאון או מהפרעה דו-קוטבית (43% לעומת 19%).

מרבית המטופלים בשתי הקבוצות השלימו את הטיפול. באוכלוסיית ה"כוונה לטפל" (ITT), שיעורי ה-SVR12 בקבוצה שקיבלה תחליפי אופיאטים היו 96.2% לעומת 97.9% בקבוצה שלא קיבלה תחליפים.

היעדר תגובה היה נדיר בקבוצה שקבילה תחליפי אופיאטים ותועד בגלל הסיבות הבאות: כשל וירולוגי (Replapse) נצפה במטופל בודד (<1%), במטופל נוסף נצפתה הפסקה מוקדמת של הטיפול (1%>). אובדן מעקב תועד בארבעה מטופלים.

תופעות הלוואי השכיחות (10%<) שנצפו בקבוצת תחליפי האופיאטים היו כאבי ראש, עייפות ובחילה. תופעות לוואי קשות הקשורות לטיפול ובכלל זה כאלה שגרמו להפסקת הטיפול או הפרעות מעבדתיות מדרגה 3 ומעלה היו נדירות בשתי הקבוצות (פחות מ-1%). לא זוהו זיהומי HCV חוזרים עד לשבוע 12 לאחר הטיפול.

החוקרים מסכמים כי גלקפרוויר/פיברנטסוויר הוא בעל פרופיל יעילות ובטיחות מעולה בקרב מטופלים עם HCV המקבלים תחליפי אופיאטים.

מקור: 

Grebely, J. et al. (2019) The International Journal on Drug Policy. 5(66), 73

נושאים קשורים:  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  גלקפרוויר,  פיברנטסוויר,  אופיאטים,  יעילות,  בטיחות,  מחקרים