מחקרים

השוואה בין משככי כאבים שונים לניהול כאב לאחר ניתוח בכף היד

מטרת המחקר היתה להעריך את יעילותם של שלושה משככי כאבים פומיים נפוצים - אוקסיקודון, איבופרופן ואצטמינופן על מטופלים לאחר ניתוח בכף היד

02.06.2019, 07:48
ניתוח כף יד (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח כף יד (צילום: אילוסטרציה)

במחקר זה לא נראה הבדל בעל משמעות סטטיסטית בדירוגי הכאב או בכמות הכדורים שנטלו מטופלים לאחר ניתוח בכף היד. תופעות הלוואי הכי משמעותיות נרשמו בקבוצת נוטלי האוקסיקודון. החוקרים מציעים קודם ליטול משככי כאבים שאינם ממשפחת האופיאואידים לאחר ניתוחים מסוג זה. בנוסף הם מציעים לרשום למטופלים לא ליטול יותר מחמישה עד עשרה 10 כדורים, ללא קשר לסוג הכדור המוצע.

מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את היעילות של שלושה משככי כאבים פומיים נפוצים - אוקסיקודון, איבופרופן ואצטמינופן על מטופלים לאחר ניתוח בכף היד (שחרור תעלה קרפלית או שחרור Trigger Finger).

התוצאים שנבדקו היו מדדי כאב, דפוסי צריכת כדורים ושביעות רצון. למחקר גויסו מטופלים עם תסמונת התעלה הקרפלית או עם Trigger Finger שהיו מועמדים לניתוח ראשוני וחד צדדי. כל אחד מהמטופלים קיבל עשרה כדורים של אוקסיקודון במינון 5 מ"ג, איבופרופן במינון 600 מ"ג או אצטמינופן במינון 500 מ"ג לניהול הכאב הבתר-ניתוחי.

התרופות חולקו למטופלים בצורה אקראית, כאשר המנתחים והמטופלים היו בסמיות לסוג המשכך. המטופלים תיעדו את הכאב שלהם בכל יום בעזרת סולם כאב שנע בין 0-10, מספר הכדורים שהם נטלו בכל יום וכל תופעת לוואי שהם חוו.

מבין 188 המטופלים שסיימו את המחקר, 62 קיבלו אוקסיקודון, 64 איבופרופן ו-62 אצטמינופן. 76 מטופלים עברו ניתוח לשחרור Trigger Finger,י64 עברו ניתוח אנדוסוקפי לשחרור התעלה הקרפלית ו-5 עברו ניתוח פתוח לשחרור התעלה.

מספר כדורי האוקסיקודון, איבופרופן והאצטמינופן הממוצע שנצרכו החל מיום 0 ועד ליום 5 עמד על 3.2, 4.0 ו-3.1, בהתאמה (p<0.05). מדדי הכאב הממוצעים עבור כל אחד מקבוצות אלו עמד על 2.9, 2.5 ו-2.5, בהתאמה (p<0.05). כאשר ניתוח הנתונים בוצע לפי תת קבוצות, ההבדל היחידי נמצא בקבוצת הניתוח הפתוח, שם ציוני הכאב הכי גבוהים נרשמו בקבוצת נוטלי האוקסיקודון (p<0.05).

תשעה מתוך 11 המטופלים שחוו תופעות לוואי היו מטופלים שנטלו אוקסיקודון. לא נדרשו ניתוחים חוזרים ולא נרשמו תגובות אלרגיות באף אחת מהקבוצות.

מקור: 

Ilyas A.F et al (2019). Orthopedics. 2019;42(2):110-115;

נושאים קשורים:  חדשות,  משככי כאבים,  ניתוח בכף היד,  אופיואידים,  מחקרים
תגובות