טיפול פליאטיבי

מה יכול להשפיע על המשכיות הטיפול אצל רופא המשפחה לאחר שחרור מאשפוז?

החוקרים בדקו את התזמון של יצירת קשר של מטופלים עם מחלות סופניות עם רופא המשפחה לאחר שחרור מאשפוז וגורמים שונים העשויים להשפיע על התזמון

16.06.2019, 11:55
צמיד זיהוי לחולה באשפוז. אילוסטרציה

שחרור מבית חולים הביתה עשוי להיות חוויה מלחיצה עבור המטופלים והמטפלים שלהם. על מנת להבטיח את המשכיות הטיפול, חשוב מאוד ליצור קשר עם רופא המשפחה לאחר השחרור.

מטרת המחקר הייתה לבחון את התזמון של יצירת הקשר עם רופא המשפחה וממלא המקום לאחר האשפוז האחרון בשנה האחרונה לחיי המטופל ולבחון את המאפיינים של המטופל והטיפול הקשורים לקשר עם רופא המשפחה במהלך היומיים שלאחר השחרור מבית החולים.

החוקרים השתמשו במידע משולב מחברות הביטוח ומ-Statistics Netherlands הנוגע למטופלים שקיבלו בעיקר טיפול ביתי במהלך ארבעת החודשים האחרונים לחייהם. החוקרים השוו בין מטופלים שנפטרו מסרטן (n= 3,014), מחלה ריאתית חסימתית כרונית (COPD,יn= 195) ואי ספיקת לב (n= 171).

תוצאות המחקר חשפו כי 51.7% מהמטופלים פנו לרופא המשפחה תוך יומיים מהשחרור מבית החולים ו-77.8% פנו תוך שבוע. בנוסף, נמצא כי מטופלים שנפטרו מ-COPD או אי ספיקת לב יצרו פחות קשר עם רופא המשפחה בהשוואה למטופלים שנפטרו מסרטן. החוקרים מצאו כי מטופלים עם מאפיינים מסוימים כמו גיל מבוגר, תמותה מסרטן, תמותה בבית, קרבת מועד האשפוז האחרון למוות ויצירת קשר עם ממלא מקום במהלך השבוע לאחר השחרור, היו קשורים ליצירת קשר עם רופא המשפחה תוך יומיים.

המחקר חשף כי רופאי משפחה נוטים לבקר מוקדם יותר מטופלים בעלי צרכים טיפוליים משמעותיים יותר. הממצאים הללו עולים בקנה אחד עם הממצא כי מטופלים נוטים יותר ליצור קשר עם רופא המשפחה לאחר אשפוז שקרוב יותר מוות שלהם וכי יצירת קשר תוך יומיים קשורה יותר ליצירת קשר עם ממלא מקום תוך שבוע מהשחרור. החוקרים הסיקו כי יש צורך בטיפול פרואקטיבי וכי זו אחריות משותפת של רופאי המשפחה והמומחים.

מקור: 

Van der Plas, A. et al. (2019) Family Practice 36,3.

נושאים קשורים:  טיפול פליאטיבי,  המשכיות הטיפול,  שחרור מבית חולים,  ביקורי בית,  מחקרים
תגובות