כאב כרוני

הרגלי שימוש שונים בקנאביס רפואי בקרב מטופלי כאב כרוני

מחקר חתך זה סקר מטופלי כאב כרוני המשתמשים בקנאביס רפואי, וניסה לאפיין את הרגלי השימוש שלהם ואת קבלת ההחלטות שלהם בנוגע לצריכת הקנאביס

16.07.2019, 11:28
אילוסטרציה. אריזת קנאביס רפואי

קנאביס נצרך באופן תדיר כחלק מניהול של כאב כרוני, אך תבניות השימוש בקנאביס בקרב הסובלים מכאב כרוני טרם אופיין כראוי.

מטרתו של מחקר זה הייתה לדווח על העדפות שונות הקשורות לשימוש בקנאביס, דוגמת צורת המתן והרכב המוצר המסויים, מתוך נתונים שנאספו מצרכני קנאביס רפואי הסובלים מכאב כרוני בעזרת סקר מקוון מתמשך. כמו כן, החוקרים בחנו האם העדפות אלה מושפעות מהבדלים במגדר, במטרות השימוש (צורך רפואי בלבד לעומת צורך רפואי ובנוסף למטרות פנאי), ובמידת הניסיון בשימוש בקנאביס (מתחיל: משתמש פחות משנה. מנוסה: משתמש במשך שנה ומעלה).

הסקר הושלם על-ידי 1,321 משתתפים (59% נשים), ש-76.5% מהם צרכו קנאביס על בסיס יומי. 93.4% השתמשו ב-2 צורות מתן לפחות, ו-72.5% השתמשו ב-3 צורות מתן ומעלה. נשים, משתמשים לצורך רפואי בלבד, ומשתמשים מתחילים אופיינו בסבירות נמוכה יותר לצריכת קנאביס באמצעות עישון או שאיפה (P<0.0001 עבור כולם), אך נמצאה סבירות גבוהה יותר עבורם לדירוג מוצרים אכילים, תמיסות, ותכשירים לשימוש מקומי כצורות המתן הנבחרות ביחס לעמיתיהם. נשים ומשתמשים לצורך רפואי בלבד העדיפו גם להשתמש במוצרי קנאביס בהם היה יחס רכיבים פעילים של טטרה-הידרו-קנאבינול (THC) גבוה לעומת קנאבידיול (CBD) נמוך, באופן מובהק לעומת המשתתפים האחרים. באופן כללי, רק 2.6% מהמשתתפים בחרו במוצרי קנאביס על-בסיס מידע שקיבלו מאיש מקצוע רפואי, למרות ש-54.9% נסמכו על עצה שקיבלו מעובדי מרפאות. יותר גברים, משתמשים למטרות פנאי בנוסף לצורך הרפואי, ומשתמשים מנוסים, בחרו מוצרי קנאביס בהתבסס על גורמים ששיקפו את נוחות השימוש (ריח, מאפיינים חזותיים, מגוון הקנאביס).

החוקרים הסיקו שהשונות הרחבה בשימוש בקנאביס בקרב הקבוצות שהוגדרו במחקר זה מצביעה על צורך במחקרים נוספים שיבחנו כיצד הרגלי שימוש מסויימים קשורים לתוצאים קליניים.

מקור: 

Boehnke, KF. et al. (2019). The Journal of Pain. doi: 10.1016/j.jpain.2019.05.009

נושאים קשורים:  כאב כרוני,  קנאביס,  מחקרים
תגובות