• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
המנגיומה בינקות

טיפול בהמנגיומה עם פרופרנולול לא מעלה את הסיכון לתופעות לוואי ולפגיעה בגדילה אצל פגים

מחקר רטרוספקטיבי זה השווה בין פגים לבין תינוקות שנולדו במועד וטופלו עם פרופרנולול בהמנגיומה עורית, מבחינת שיעורי ההיארעות של תופעות-לוואי ועיכוב בגדילה במספר נקודות זמן

פג. צילום אילוסטרציה: יעקב נעמי, פלאש 90

חששות הועלו בנוגע לכך שטיפול עם פרופרנולול בהמנגיומה בינקות (Infantile hemangioma) עלול להיות קשור לסיכון מוגבר לתופעות לוואי ופגיעה בגדילה בקרב תינוקות שנולדו טרם המועד, וזאת עקב התפתחותם המעוכבת.

מטרתו של מחקר זה הייתה לברר האם טיפול עם פרופרנולול בפגים להם הייתה המנגיומה בינקות, קשור לשיעורי היארעות גבוהים יותר של תופעות לוואי ופגיעה בגדילה, בהשוואה לתינוקות שנולדו במועד.

בוצעו איסוף וניתוח רטרוספקטיביים של הנתונים הקליניים של 55 פגים ושל 180 תינוקות שנולדו במועד עם המנגיומה בינקות, וטופלו עם פרופרנולול במשך 6 חודשים.

הפגים והתינוקות שנולדו במועד לא נבדלו אלה מאלה באופן מובהק במאפיינים הכלליים ובשיעורי ההיארעות של תופעות לוואי (P>0.05 עבור כולם). הגובה, המשקל, והיקף הראש של הפגים בגילאי שנה, שנתיים ו-3 שנים לא נבדלו באופן מובהק מערכי הייחוס התקינים (P>0.05 עבור כולם). בקרב המטופלים שנולדו במועד, רק המשקל והיקף הראש של תינוקות ממין נקבה בגיל שנה היו גבוהים באופן מובהק מערכי הייחוס התקינים (P<0.05 עבור שניהם).

החוקרים הסיקו שטיפול בהמנגיומה בינקות עם פרופרנולול למשך 6 חודשים לא העלה את הסיכונים לתופעות לוואי או לפגיעה בגדילה עד גיל 3 שנים, בקרב מטופלים פגים לעומת מטופלים שנולדו במועד שנכללו במחקר זה.

מקור: 

 Li, L. et al. (2019). American Journal of Clinical Dermatology. 20(2):289-293.

נושאים קשורים:  המנגיומה בינקות,  פרופרנולול,  מחקרים
תגובות