• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

עובדי המעבדות לקראת הסקר הסרולוגי הארצי: "לא ניקח אחריות לכאוס הזה"

מנהלי המעבדות הרפואיות ויו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים ייפגשו היום עם השר אדלשטיין לדון בסיום המו"מ הנוגע להרחבת פעילות המעבדות למתכונת חירום ותוספת תקנים של כ-100 עובדים חדשים

עובד מעבדה דוגם בדיקה לקורונה. צילום: פלאש 90

לראשונה מאז תחילת מגיפת הקורונה בישראל ייפגשו היום (ד') מנהלי המעבדות הרפואיות ויו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות עם הנהלת משרד הבריאות לקראת תחילת ביצועו של הסקר הסרולוגי הארצי, במסגרתו יש כוונה ליטול כרבע מיליון דגימות וזאת בנוסף לבדיקות הקורונה הרגילות.

הסתדרות המיקרוביולוגים ועובדי המעבדות דרשה את קיומה של פגישה זאת פעמים רבות אך לא נענתה. אתמול הודיעה יו"ר ארגונם, אסתר אדמון, כי "סוף סוף הוזמנו לפגישה ואנחנו מברכים על כך, אבל לצד הפגישה הזאת יש להזכיר גם שמתנהל איתנו משא ומתן על הסכם שיתגבר את שעות העבודה של עובדי המעבדות, והסכם זה כרגע לא מתקדם לשום מקום".

לדברי אדמון, עיקרי ההסכם כוללים: הרחבת פעילות המעבדות למתכונת חירום 24/7 כפי שהיה בחודש אפריל ותוספת תקנים של כ-100 עובדים חדשים למעבדות. "זה עניין חיוני כדי לאפשר את פעילות המעבדות ולמנוע את קריסתן, כאשר אנחנו לקראת תחילת הסקר הסרולוגי הארצי, שיתבצע כאמור בנוסף לכל הפעילויות השוטפות האחרות, ללא תוספת תקנים וללא הרחבת הפעילות למתכונת החירום – המערכות השונות הקשורות בפעילות הזאת, עלולות לקרוס", הזהירה אדמון.

בנוסף לכך, הוסיפה, משרד הבריאות מוביל לכך שכל בדיקות הקורונה יתבצעו אך ורק במעבדות קופות החולים בקהילה, ולא בכלל המעבדות הרפואיות, כולל אלו שבבתי החולים. "המשמעות היא", ציינה, "שהכוונה בפועל היא לצמצם את היקף המעבדות שיפענחו את בדיקות הקורונה. במצב הזה, ספק רב אם ניתן יהיה לעמוד ביעד שעליו הכריז שר הבריאות - 15,000 בדיקות קורונה ביום".

אדמון ביקשה להדגיש: "אני מודיעה כאן למשרד הבריאות, בשם מנהלי המעבדות והעובדים: לא ניקח אחריות לכאוס הזה. שר הבריאות עודד אתמול את הציבור ללכת להיבדק וזה נכון וחשוב אבל המשימה כעת היא לדאוג לכך שיהיו גם די ידיים עובדות במעבדות. אני קוראת למשרדי האוצר והבריאות להתעשת ולחתום איתנו על ההסכם שיאפשר לפענח את בדיקות הקורונה הנדרשות ולהמשיך במקביל להחזיק את שאר המערכת המעבדתית".

אתמול נפגש שר הבריאות יולי אדלשטיין עם מנכ"לי ארבע קופות החולים. בפגישה השתתפו גם סגן השר יואב קיש ומנכ"ל היוצא של משרד הבריאות משה בר סימן טוב. גם בה סוכם על הרחבת מעגל הבדיקות כולל של א-סימפטומטיים.

"כרגע למשרד הבריאות קיימת יכולת לבצע כ-15 אלף בדיקות ביום ובתוך חודשיים היכולת הזאת תעלה ל-30 אלף", הודיע השר. הוא ביקש ממנכ"לי הקופות "לחדד את הנהלים כדי שיחלחלו לשטח באופן מיידי". דרישה זאת באה עקב תלונות שונות שהגיעו לידיעת המשרד על אי הבנות שעודן קיימות בנושא הזה.

אדלשטיין הדגיש כי "ההתניה להיעדר סגירת העסקים ובתי הספר היא שלא יהיה זינוק חד בתחלואת הקורונה".

בתוך כך הודיעה ה"כללית" ששלשום כבר התקבלו במעבדה המרכזית שלה כ-4,000 בדיקות לעומת 1,000 יומיות בשבוע הקודם. הקופה מפעילה מתחמי בדיקות לדיגום תלמידים וצוותי הוראה במוסדות החינוך שבהם התגלו מקרי קורונה. נעשתה היערכות מתוגברת הן במרפאות והן במעבדות הקופה - "עובדים סביב השעון", מסרה הקופה. המתחמים הופעלו אתמול בבאר שבע, בשדרות, בחדרה, בחולון, בבת ים, בראשון לציון ובאשדוד.

נושאים קשורים:  עובדי המעבדות,  אסתר אדמון,  בדיקות סרולוגיות,  חדשות,  יולי אדלשטיין,  משרד הבריאות,  קופת חולים הכללית,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
04.06.2020, 00:14

BECAUSE ENOUGH IS ENOUGH
הייתם נחמדים ומתחשבים מדי...לא רציתם לפגוע בציבור הסובל ממילא מהטמטום השלטוני. אל דאגה פרסמו את האמת עד כמה מסרבים להסתמך על המקצועיות של עובדי המעבדות!! הציבור בישראל כבר הבין עד כמה הדרג הפוליטי אימפוטנט ומטומטם