תגובה וירולוגית ממושכת

שינויים מטבוליים וכלייתיים בחולים עם הפטיטיס C כרונית לאחר ניקוי ויראלי

חוקרים סבורים כי תגובה וירולוגית ממושכת לאחר טיפול בתרופות אנטי ויראליות ישירות, משפיע על פרמטרים מטבוליים וכלייתיים

29.06.2020, 17:40
הנוגדן אמור לגייס את המערכת החיסונית של הנדבק לתקוף את הנגיף. צילום: אילוסטרציה

אין מספיק מידע עד כה, בנוגע להשפעה של ניקוי ויראלי מווירוס הפטיטיס C (באמצעות תרופות אנטי ויראליות ישירות), על תופעות חוץ-כבדיות הקשורות להדבקה בווירוס. החוקרים העריכו את ההשפעה של הניקוי הוויראלי, על פרמטרים מטבוליים וכלייתיים.

במחקר פרוספקטיבי זה, החוקרים העריכו חולים עם הפטיטיס C שהשיגו תגובה וירולוגית ממושכת לאחר טיפול עם תרופות אנטי ויראליות ישירות. החוקרים העריכו את הנבדקים לפני, בסוף ו-24 שבועות לאחר סיום הטיפול, למטבוליזם גליקמי (רמות גלוקוז ואינסולין בסרום, HOMA-IR, HOMA- β ו-HOMAי(homeostatic model assessment)‐S) ושומני (רמת כולסטרול בסרום, טריגליצרידים, LDLי(low‐density lipoprotein) ו-HDLי(high‐density lipoprotein)) ולתפקוד כלייתי (רמות קריאטינין בסרום ו-eGFRי(estimated glomerular filtration rate)).

החוקרים העריכו בסך הכל 343 מטופלים שנתנו את הסכמתם להשתתף במחקר. הם מצאו כי 24 שבועות לאחר המעקב האחרון, נצפתה עלייה במדד מסת הגוף בקרב הנבדקים ( < 0.05). בנוסף, הייתה ירידה ברמות הגלוקוז בסרום (= 0.001), HOMA‐IR ( < 0.001) ו-HOMA‐βי( < 0.001), ללא קשר למידת הפיברוזיס הכבדי ומדד מסת הגוף. במקביל, הייתה עלייה בערכי HOMA‐Sי( < 0.001),י24 שבועות לאחר הפינוי הוויראלי של הפטיטיס C, בהשוואה לערכים שלפני הטיפול. זאת ועוד, דיווחו החוקרים כי 32.4% מהחולים עם ערכי גלוקוז לא תקינים בצום, חזרו לערכים תקינים ו-44.6% מהסוכרתיים הראו שיפור בשליטה על הסוכרים. לעומת זאת, רמות הכולסטרול בסרום ( < 0.001) וה-LDLי( < 0.001) היו בעלייה. לבסוף, נמצא כי תפקודי הכליה השתפרו, עם ירידה של כ-10% בקריאטינין בסרום ( < 0.02) ועליה ב-eGFRי( < 0.001). דווח כי eGFR התחלתי של 60 מ"ל/דקה/1.73 מ"ר או פחות, היה מנבא שלילי לשיפור בתפקוד הכלייתי, והפינוי של הפטיטיס C היה גורם בלתי תלוי המשפר את מטבוליזם הגלוקוז והתפקוד כלייתי.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ישנם בהחלט שינוים בפרמטרים מטבוליים וכלייתיים בחולי הפטיטיס C שהשיגו תגובה וירולוגית ממושכת. ממצאים אלו מדגישים תרחישים קליניים עתידיים אפשריים, שעל הרופא המטפל להכיר על מנת להתאים טיפול מיטבי.

מקור: 

Nevola, R. et al. (2020). JGH Open. https://doi.org/10.1002/jgh3.12324

נושאים קשורים:  תגובה וירולוגית ממושכת,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  פרמטרים מטבוליים וכלייתיים,  מחקרים
תגובות