יתר לחץ דם

טיפול עם מוזיקה במטופלים עם יתר לחץ דם וכאב מוקדם לאחר אוטם שריר הלב

במחקר זה נבחנו ההשפעות חיוביות של טיפול מוזיקלי על יתר לחץ דם וכאב שלאחר אוטם

23.07.2020, 11:24

מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות של טיפול עם מוזיקה להפחתת חרדה וכאב במטופלים עם HT (יתר לחץ דם) ו-EPA (כאב מוקדם שלאחר אוטם שריר הלב). רוב המחקרים הראו כי EPA מרמז על פרוגנוזה רעה לטווח ארוך במטופלים עם אוטם לבבי חריף (AMI). חרדה שלא הוקלה יכולה לייצר עליה בפעילות מערכת העצבים הסימפתטית אשר תגרום לעליה בעומס על שריר הלב.

המחקר החל בפברואר 2002 ונבחנה בו היעילות של מוזיקה בהפחתת חרדה וכאב במהלך התקפי EPA. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, אחת טרום מבחן והשנייה לאחר מבחן. הניסוי תוכנן עם 350 מטופלים אשר סובלים מ-HT ו-EPA. המטופלים הוקצו בצורה רנדומלית לקבלת 30 דקות של מוזיקה מרגיעה (N=175) או טיפול סטנדרטי (N=175). חרדה, חישת כאב וכאב טורדני נמדדו על ידי סולם אנלוגי ויזואלי בתחילת האפיזודה של כאבי החזה ו30 דקות מאוחר יותר.

החוקרים מצאו כי מדידות חוזרות ב-MANOVA הצביעו על הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בתחושת חרדה, חישת כאב וכאב טורדני מלפני המבחן לאחרי המבחן (p=0.0110). מבחן post hoc תלוי t ומדידות חוזרות של משתנה יחיד ב-ANOVAי(p=0.0146) הצביעו על כך שבקבוצת המוזיקה המרגיעה, תחושת החרדה, חישת הכאב והכאב הטורדני ירדו משמעותית (p=0.0108), ואילו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי לא היה שינוי משמעותי. מבחן t בלתי תלוי הצביע על הפחתה משמעותית בחרדה, חישת הכאב, וכאב טורדני בקבוצת לאחר מבחן שקיבלה מוזיקה מרגיעה מאשר בקבוצות שקיבלו טיפול סטנדרטי (p=0.0246).

ניתן לראות כי מוזיקה מרגיעה היא יותר יעילה מאשר טיפול סטנדרטי בהפחתת חרדה וכאב במטופלים עם HT ו-EPA. מטופלים עם HP יתרמו מאוד משימוש במוזיקה מרגיעה כטיפול נלווה לטיפול תרופתי במהלך אירועי EPA.

מקור: 

Predrag Mitrovic; et al. (2020). JACC https://doi.org/10.1016/S0735-1097(20)30561-1

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  אוטם לבבי חריף,  טיפול עם מוזיקה,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
23.07.2020, 15:20

אין בממצאים שום דבר מפתיע, שכן ידועה העובדה- על סמך אלפי מחקרים שנערכו במשך 15 שנים -שהמוזיקה מרגיעה ואף מביאה למספר מצבים שבהם החולה נחשב לכמעט צמח, אך בזכות מוזיקה הוא שב לתפקוד חלקי ואף יותר מזה. המומחה שהיה נוירולוג, הד"ר אליבר זקס, הוכיח זאת במחקריו הרבים וכלן בספרים שהוא פירסם. המוזיקה יכולה בהחלט להשפיע על הרבה איברים ומיוחד על המוח ועל הלב .זה לא מקרי שמרבית חדרי הניתוח משלבים מוזיקה בזמן הניתוח גם עבור המנתחים והצוות הרפואי. בקיצור: מוזיקה היא דבר נפלא שיכול גם להאריך חיים ולעבוד במיוחד בצורה חיובית על הנפש. מי שעוסק בתרפיה במוזיקה יכול להעיד על כך שבעתיים.