Doctalk

טיפול לחולי לימפומה מסוג DLBCL כקו טיפול מתקדם

פרופ' עירית אביבי, מנהלת המערך ההמטולוגי מהמרכז הרפואי תל אביב, איכילוב, בשיחה עם מאיה רונן ומתן יעקב. פרק חדש של DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל

11.10.2020, 17:38

פוליבי הוכללה בסל הבריאות 2020 עבור טיפול לחולי לימפומה DLBCL כקו טיפול מתקדם בשילוב עם ריטוקסימאב וכימותרפיה בחולים שאינם מתאימים להשתלה.

פרופ' עירית אביבי, מנהלת המערך ההמטולוגי מהמרכז הרפואי תל אביב, איכילוב, התארחה בפרק נוסף של DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל מבית דוקטורס אונלי, לספר על התרופה, מנגנון הפעולה ותוצאות המחקר הקליני הראשון והיחיד שהראה שיעורי תגובה גבוהים יותר ושיפור בהישרדות הכללית, בהשוואה לטיפול משולב של בנדמוסטין וריטוקסימאב.

פרופ' אביבי הסבירה בשיחה עם מאיה רונן ומתן יעקב שקרוב ל30%-35% מהחולים חווים הישנות למחלתם וזאת למרות שקיבלו קו טיפול ראשון יעיל, או שמחלתם כלל לא הגיבה בצורה מספקת לקו ראשון. עד כה במדינת ישראל, הטיפול המקובל שניתן לתת אותו היה טיפול כימותרפי המשלב מספר תרופות שניתנו יחד עם ריטוקסימאב (נוגדן כנגד CD20). באנשים צעירים או מבוגרים יותר, שמצבם הגופני מצוין, המטרה הייתה להביאם לתגובה טובה מאוד, באמצעות קו טיפול שני ולמקסם את התגובה ע"י השתלת מח עצם עצמית.

על אף הטיפולים הללו, פרופ' אביבי ציינה שגם עבור אדם צעיר שקיבל טיפול קו 2 סטנדרטי ומצוין, הסיכוי להגיב הוא רחוק מלהיות משביע רצון. היא הרחיבה ואמרה שגם אם תהיה אפשרות לבצע השתלה עצמית, הסבירות של מטופל להישאר חופשי ממחלה ובחיים לאחר מספר שנים, עומדת על 20%.

בנוסף לכך, חלק מהחולים אינם מגיבים בצורה מספקת לקו טיפול שני, חלק מחלתם מתקדמת על קו טיפול שני וחלק לא יכולים להיות מתאימים להשתלה ולכן יש צורך לחשוב על עוד אופציות.

אופציות נוספות זה כל מיני שילובים כימותרפיים חדשניים יותר שנבדקו, או תרופות חדשות שמתערבות בתהליכים תוך תאיים, אך לא היו פריצות דרך משמעותיות, או שיעור מחלימים גבוה.

אופציה אחרת היא אופציית מדף שיכולה להיות רלוונטית לשימוש לכל מטופל ואושרה לשימוש בישראל החל מקו טיפול 2: תרופה חדשה שנקראת פולאטוזומאב ודוטין והגיעה מעולם תוכן אחר לגמרי. מדובר על נוגדן שהוא נוגדן מצומד, כשהרעיון אומר שיש חלבון על פני שטח התא, במקרה הזה, חלבון שנקרא 79b. הנוגדן נקשר ספציפית לאותו חלבון מטרה 79b, עובר אינטרנליזציה ונכנס בשלמותו לתא, שם יש פירוק של החומר MMAE מהנוגדן עצמו. ה-MMAE נכנס לתוך הגרעין ומונע את יצירת הכישור וע"י כך יש הפרעה בהמשך התרבותו של התא.

הנוגדן הזה נבדק תחילה כטיפול יחיד עם תוצאים מדהימים ואחוזי תגובה מאוד גבוהים בהשוואה למה שצפוי בחולים שמקבלים קו טיפול שלישי ומעלה. בנוסף הנוגדן נבדק במחקר מאוד גדול שפורסם לאחרונה, זהו מחקר פרוספקטיבי רנדומלי בו הייתה קבוצה אחת שקיבלה טיפול סטנדרטי, בנדמוסטין ריטוקסימאב בלבד וקבוצה שניה קיבלה בנדמוסטין, ריטוקסימאב ופולטוזומאב ודוטין. מה שהיה מאוד בולט, שעל אף שהחולים היו קשים מאוד, מעל 40% מהם היו עמידים לקו טיפול אחרון, חלק עם מצב תפקודי לא אופטימלי, כ-28% קיבלו את הטיפול בקו שני אך מרבית בקו טיפול מתקדם יותר ולחלק גדול הייתה מחלה עמידה, על אף זאת אנחנו יודעים שחלק גדול מן החולים הגיבו ובסופו של דבר החציון של תוחלת החיים הגיע לקרוב לשנה ומשך ההפוגה שהושגה היה קרוב ל-7 חודשים. בהשוואה לטיפולים הרגילים מדובר פה בטיפול מדף שלמעשה מתאים כמעט לכל אחד, אין צורך בטיפול מגשר והטיפול הזה עם פרופיל ת"ל יחסית מצוין יש סיכוי מסוים לנויטרופניה חום נויטרופני ומעט לנוירופתיה שלרוב הפיכה ובדרגה קלה.

פרופ' אביבי סיכמה שאפשרויות הטיפול הרבות הקיימות כיום והעובדה שניתן להציע למטופלים טיפול שמשפר את איכות חייהם, גורם לה סיפוק מאוד גדול.

לו"ז האזנה:

1:32 קווי הטיפול

4:49 מנגנון התרופה

7:50 על תוצאות המחקר

9:58 פרופיל בטיחות התרופה

10:18 סיפור מקרה

האזנה נעימה!

הפרק בחסות חברת רוש

התוכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  DLBCL,  לימפומה,  Polivy,  פרופ' עירית אביבי,  מאיה רונן,  מתן יעקב,  פודקאסט,  doctalk
תגובות
אנונימי/ת
15.10.2020, 06:49

תוצאות הCART לא טובות יותר?