טיפול פליאטיבי

ההשפעה של טיפולי מסאז׳ על איכות החיים של מטפלים ומטופלים

מחקר הראה תוצאות חיוביות בטיפול במסאז׳ הן אצל מטופלים והן אצל המטפלים שלהם

כיום ישנן ראיות מעטות בלבד ליעילות של טיפול במסאז׳ (massage therapy, MT) בחולים המאושפזים בהוספיס. מחקר שפורסם ב-journal of palliative care בדק את ההשפעה של טיפולי מסאז׳ על איכות החיים של מטופלים הנמצאים בהוספיס והמטפלים שלהם. צמדי מטפל-מטופל נבחרו אם המטופל הראה ציון הגבוה מ-5 בכאב, דיכאון, חרדה או איכות חיים בהתאם ל-revised Edmonton symptom assessment systemי(ESAS-r).

המטופלים קיבלו טיפול מסאז׳ שבועי עד למקסימום של 3 טיפולים. מדידות בוצעו בהתחלה, לאחר כל טיפול ושבוע לאחר הטיפול האחרון עבור המטופלים. עבור המטפלים מדידות בוצעו בהתחלה ושבוע לאחר הטיפול האחרון. סקר שביעות רצון בוצע בסיום המחקר.

החוקרים השתמשו ב-pro-rated area under the curveי(AUC) ו-linear analogue self-assessmentי(LASA) על מנת להעריך את השינוי במדד r-ESAS עבור מטופלים בדירוג של דיכאון, חרדה וכאב. כמו כן חושב ההפרש החציוני בין הערכים בתחילת המחקר ובסופו עבור על מטפל ומטופל.

מתוך 27 מטופלים ומטפלים שנרשמו, 25 מטופלים קיבלו טיפולי מסאז׳. מתוכם, 15 השלימו את כל סדרת טיפולים. אותם מטופלים אשר סיימו את הטיפולים מילאו סקר שביעות רצון וביחד עם המטפלים שלהם סיימו את כל המדידות. אחוז החולים אשר עבורם הוגדר הטיפול בהצלחה עבור כל קריטריון (AUC>baseline) היה 40.9% לכאב (משמע 40.9% מהמטופלים חוו שיפור בכאב לרמה שהוגדרה הצלחה)ֿ, 40.9% לדיכאון, 54.5% לחרדה ועבור LASAי54.5%. ההפרש החציוני בין המדדים היה 0, כלומר לא היו הבדלים גדולים בתסמינים בין המדידה הראשונה לאחרונה שהשפיעו על המדידה.

החולים היו מרוצים מאוד מהטיפולים. המחקר הראה כי טיפולי מסאז׳ הם כלי יעיל ושימושי באוכלוסיות חולים בעלי תסמינים ברמת חומרה גבוהה.

מקור: 

Impact of Massage Therapy on the Quality of Life of Hospice Patients and Their Caregivers: A Pilot Study - Rachel D. Havyer, Maria I. Lapid, Travis J. Dockter, Shaylene A. McCue, Amy J. Stelpflug, Maureen L. Bigelow, Mary Meg Robsahm, Theresa Elwood, Jacob J. Strand, Brent A. Bauer, Susanne M. Cutshall, Jeff A. Sloan, Monica P. Walton, Kevin J. Whitford, 2020. (2020). Retrieved 28 December 2020, from

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0825859720975991

 

נושאים קשורים:  טיפול פליאטיבי,  עיסוי,  טיפול אלטרנטיבי,  מחקרים
תגובות