מחקרים

השפעת מגפת הקורונה על צוותים פליאטיביים: 'זה הרגיש כמו חור שחור ואי-ודאות גדולה'

במחקר שבוצע בגרמניה החוקרים בדקו כיצד השפיעה המגיפה על הצוותים הפליאטיביים, המטפלים בחולים הנמצאים בקבוצות סיכון

27.12.2021, 16:36
חולת קורונה באשפוז. צילום: שאטרסטוק

חולים קשים עם מחלות סופניות מתקדמות זקוקים לטיפול על ידי צוותים רב-תחומיים. מטופלים אלו נמצאים במצב מורכב, שכן הם זקוקים לסיוע קבוע, אך באותה עת הם נמצאים בסיכון גבוה להדבקה ותחלואה, בצל ההגבלות החברתיות בתקופת המגפה.

מטרת המחקר, שפורסם בכתב-העת 'Plos one', הייתה לחקור כיצד צוותי הוספיס בית בגרמניה (SPHC: specialist palliative home care) הושפעו מהמגיפה במהלך הגל הראשון, מה היו האתגרים איתם התמודדו, ומה היו דרכי התמודדותם על מנת להמשיך ולספק טיפול נאות במהלך המגיפה.

לצורך כך נאספו ארבע קבוצות מיקוד, שכללו נציגים מ-18 צוותי SPHC, ונערכו חמישה ראיונות מודרכים עם בעלי עניין (stakeholders). לאחר מכן החוקרים ביצעו אנליזת תוכן איכותנית (qualitative content analysis).

מהנתונים עלו 7 קטגוריות עיקריות. קטגוריית הרקע מתארת את התלות במאפיינים ארגוניים (כגון מימון) אשר השתנו לפי מאפיינים אזוריים. ניהול המידע היווה אתגר לצוותי ה-SPHC, שכן הם נדרשו לאסוף, לפענח, להסתגל ולהפיץ את המידע. הצוותים דיווחו על שינויים בטיפול כתוצאה מהמגיפה, כגון הגבלה על ביקורי בית, איסור מבקרים במוסדות סיעודיים, וקשיים בקבלת מטופלים לבתי חולים, הוספיס ומוסדות סיעודיים. כמו כן, גם ההגבלות להפחתת ההידבקות השפיעו על עבודת הצוות. הצוותים הסתמכו על הרשתות המקומיות שלהם לצורך ניהול מצבי אסון, אך פעמים רבות הם חשו כי רשויות הבריאות המקומיות התעלמו מצרכיהם. עם זאת, ארגוני ה-SPHC של המדינה בגרמניה (SPHC state associations) תמכו בהם בכל הנוגע לניהול והחלפת מידע.

החוקרים מציינים כי המגפה השפיעה באופן ממשי על הטיפול במתאר הביתי של אוכלוסייה רגישה במיוחד, המורכבת מחולים קשים וסופניים. קשר טוב עם נותני שירותי הבריאות המקומיים והרשויות עשוי לסייע בתיאום הרגולציות המקומיות, על מנת להבטיח טיפול איכותי לכל קבוצות המטופלים. כמו כן, צוותי SPCH יכולים לקבל תפקיד מרכזי בטיפול בחולים פליאטיביים עם קורונה אשר לא אושפזו בבית חולים, הן בשל העדפתם והן בשל משאבים מוגבלים.

מקור:

Jansky, M., Schade, F., Rieder, N., Lohrmann, D., Gebel, C., Kloppenburg, L., Wedding, U., Simon, S. T., Bausewein, C., & Nauck, F. (2021). ’It felt like a black hole, great uncertainty, but we have to take care for our patients’-Qualitative findings on the effects of the COVID-19 pandemic on specialist palliative home care. PloS One, 16(12), e0260767. https://doi.org/10.1371/JOURNAL.PONE.0260767

נושאים קשורים:  מחקרים,  הוספיס ביתי,  מגיפת הקורונה,  טיפול פליאטיבי,  צוותים רפואיים
תגובות