• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ה"כללית" פנתה לרוה"מ להתערב במשבר קיצור התורנויות

סוגיות שכר המתמחים והתקנים הנדרשים לקיצור התורנויות לא הוסדרו עד כה | הנהלת הכללית, האחראית על כמחצית ממערכת הבריאות, פנתה לרוה"מ בבקשה להתערב במשבר בין משרדי הבריאות והאוצר

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומתמחים.צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

48 שעות לפני שאמור להיכנס לתוקף הצו המחייב קיצור תורנויות המתמחים כלל לא ברור אם אכן יופעל.  רוני לינדר, הבוקר (ד') ב"דה מרקר" ציינה כי "משבר המתמחים הפך למלחמה כוללת סביב השאלה מי למעשה שולט במערכת הבריאות בישראל".

בדיווח נמסר כי הנהלת שירותי בריאות כללית, שכנראה כבר התייאשה מההתנצחויות בין משרדי האוצר והבריאות סביב מתווה קיצור התורנויות, פנתה לראש הממשלה נפתלי בנט בבקשה להתערב במשבר. ה"כללית" אחראית על כמחצית ממערכת הבריאות בישראל עם 14 בתי חולים בבעלות מלאה, בנוסף לפריסה ארצית נרחבת של מרפאות קהילה.

מה שברור עתה: השינוי במתכונת עבודת המתמחים לא ימומש עד שסוגיות שכר המתמחים והתקנים הנדרשים בעקבות קיצור התורנויות לא יוסדרו.

בדיווח נמסר כי שרת הכלכלה אורנה ברביבאי שאמורה לחתום על הצו "לקחה צעד אחד לאחור" והודיעה כי אכיפת הצו לא תחל עד שהכסף שהובטח לשם התנעת מהלך התורנויות לא יועבר למשרד הבריאות ולמעסיקים. בשלב זה משרד האוצר ממשיך לעכב את העברת 66 מיליון השקלים שהועיד לכך.

מנכ"ל האוצר רמי בלינקוב אמנם הודיע כי "הורה לאנשי משרדו להסדיר את נושא השכר למתמחים", אבל גם דורש ממשרד הבריאות לדון מחדש בנושא: "לאור חוסר ההסכמות בוועדת מנדלוביץ ולבקשת מעסיקים שונים, ייתכן שנדון מחדש עם הר"י על מודלים אחרים שיהיו יותר ישימים ויביאו לפגיעה פחותה בשכר המתמחים לעומת מודל קיצור התורנויות שמציג משרד הבריאות". במילים אחרות, ציינה לינדר בדיווחה, "הוא מבקש ממשרד הבריאות לזוז הצידה ולתת לבוס האמיתי (האוצר) לנהל את תכנוני המערכת לא רק מההיבט התקציבי אלא גם המקצועי".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, נחוש בדעתו שלא להסכים לכך, ולפי הדיווח הורה לחברי הנהלת המשרד לנתק מגע עם אגף התקציבים באוצר כאשר כל נושאי התכנון, התקצוב והתמחור (של הפרוצדורות) ייעשה דרך אגף התכנון במשרד הבריאות.

עמדת הר"י במשבר גם מעלה את השאלה "מי בדיוק מנהל את מערכת הבריאות? ארגון עובדים או הממשלה", הדגישה לינדר בדיווחה.

נושאים קשורים:  שירותי בריאות כללית,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  חדשות,  מתמחים,  קיצור תורנויות
תגובות