מחקרים

מיניות וקרבה בזוגות המתמודדים עם אבחנה של סרטן מתקדם

זוגות רבים הנושאים אבחנה של סרטן מתקדם בקרב אחד מבני הזוג סובלים מחוסר יכולת לתפקד מבחינה מינית, אך אינם פונים לעזרה מקצועית בנושא

04.04.2022, 14:59

מחלת הסרטן והטיפול בה עלולים להשפיע על התפקוד המיני והמיניות של המטופלים ובני זוגם. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Palliative medicine, נבדק הקשר בין מיניותם ותפקודם המיני של בני זוג אשר אחד מהם מאובחן בסרטן מתקדם לבין תחושת הקרבה ביניהם.

מתוך 566 זוגות אשר נבדקו (14 מתוכם היו זוגות בני אותו המין), נמצא כי בעיקר הגברים המשיכו להביע עניין במין גם בצל האבחנה וכי יותר ממחצית מהנבדקים לא היו פעילים מינית. כמו כן, אף על פי שכשליש מהזוגות דיווחו על תפקוד מיני ירוד, נמצא כי רק 10% מתוכם פנו לטיפול זוגי או מקצועי בנושא. בנוסף, החוקרים מצאו קשר חיובי בין תחושת הסיפוק המיני בקרב כלל הנבדקים לבין תחושת הקרבה לבן הזוג, אך קשר זה היה חלש יותר אצל המטופלים מאשר אצל בני זוגם. לבסוף, הוכח כי לא רק תחושת הסיפוק המיני שחש כל אחד מבני הזוג בעצמו היא בעלת חשיבות בהקשר זה, אלא גם תחושת הסיפוק של בן הזוג.

מסקנת החוקרים הייתה כי זוגות המתמודדים עם אבחנה של סרטן מתקדם נאלצים להתמודד גם עם אתגרים הנוגעים למיניות, אך לא נוטים לפנות לעזרה מקצועית בנושא. תוצאות המחקר מצביעות על החשיבות הגבוהה בתשומת לבם של המטפלים למיניות ולתפקוד המיני גם בצל מחלת סרטן מתקדמת, ובמידת הצורך להציע טיפול מקצועי מתוך הבנה כי מיניות בריאה עשוייה לתרום לתחושת קרבה בין בני הזוג.

מקור:

van Roij J, Raijmakers N, Johnsen AT, Hansen MB, Thijs-Visser M, van de Poll-Franse L. Sexual health and closeness in couples coping with advanced cancer: Results of a multicenter observational study (eQuiPe). Palliative Medicine. February 2022. doi:10.1177/02692163221074541

נושאים קשורים:  מחקרים,  טיפול פליאטיבי,  מיניות,  סרטן מתקדם,  טיפול זוגי,  תפקוד מיני
תגובות