חדשות

פרשה חמורה במשרד הבריאות: בתיה"ח משלמים שכר לרגולטור

"כלכליסט" חושף: 11 עובדים בחטיבת בתיה"ח הממשלתיים במשרד הבריאות מקבלים שכר ע"י תאגידי הבריאות בבתיה"ח – גופים שהחטיבה אמורה לפקח עליהם | בין העובדים: העוזרת האישית של מנהל החטיבה

ד"ר דודו דגן, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות. צילום: מתוך youtube

שכרם של 11 עובדים בחטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות משולם בידי התאגידים הרפואיים של בתי החולים, שעליהם אמורה החטיבה לפקח, כך חושף הבוקר (ה') אדריאן פילוט בכלכליסט. על פי הדיווח, בין השאר מדובר בעוזרת האישית של מנהל החטיבה, ד''ר דודו דגן, ששכרה ברוטו עמד על 45 אלף שקל בחודש - יותר ממנכ"ל משרד ממשלתי.

הפרשה החמורה הגיעה בימים האחרונים למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ולחשב המשרד חסן איסמעיל, שפתחו בבדיקה מקיפה. במקביל הורה בר סימן טוב שהחל מהבוקר, כל מי שעדיין מועסק באמצעות תאגיד לא יוכל להיכנס לבניין משרד הבריאות. האירוע גרם למתח רב בין בר סימן טוב לד"ר דגן, שעלול למצוא את דרכו החוצה.

רכילות על השכר ואופן ההעסקה הבעייתי של העוזרת האישית של מנהל החטיבה דגן הגיעה לאזני המנכ"ל והחשב, ובר סימן טוב ואיסמעיל ביקשו מהייעוץ המשפטי ומהחשבות לבדוק את הנושא וגילו כי הסיפור נכון. לפיכך דרשו להפסיק לאלתר את העסקתה של העוזרת באמצעות התאגיד. אלא שבאותו מעמד הם עודכנו כי היא לא היחידה.

ישנם עוד עשרה עובדים – חלקם בכירים – שהועסקו ועדיין מועסקים באותה צורה, כאשר התאגידים של שלושת בתי החולים הגדולים במדינה – שיבא, איכילוב ורמב"ם – שיתפו פעולה והסכימו להעסיקם, ואיתם גם בית החולים ברזילי. בר סימן טוב ואיסמעיל דורשים בדיקה מיידית ורטרואקטיבית של הפרקטיקה הזו, כולל בתקופת הקדנציה הקודמת של ד"ר דגן בשנים 2015־2020.

ממשרד הבריאות נמסר: "בהנחיית המנכ"ל נפתחה בדיקה ובתום הבירור המשרד יקבל החלטות".

בכתבה נפרדת מנתח פילוט את "האנומליה שמכונה 'תאגידי בריאות', המצאה ישראלית שהיא עיוות שנוצר לפתור עיוות אחר והוא תת התקצוב המתמשך של בתי החולים. תאגידי הבריאות הם אלה שאחראים על פעילות בתי החולים בשעות אחר הצהריים, מגייסים תרומות, מאפשרים קיצור תורים לניתוחים ואשפוזים, מגייסים רופאים וכוח אדם איכותי, רוכשים ציוד מורכב ומכשירים חדשים, מבצעים מחקרים ועוד".

התאגידים כמעט אינם מפוקחים על ידי משרד האוצר (אגף תקציבים והממונה על השכר) ולכן זכו לכינוי "החצר האחורית" של מערכת האשפוז. זו גם הסיבה מדוע האוצר מנהל קרב עתיק יומין מול משרד הבריאות ובתי החולים כדי להגדיל את הפיקוח עליהם.

עוד צוין כי התאגידים מהווים כשליש מפעילות בתי החולים. במרכז הרפואי שיבא לדוגמה, התאגיד מעסיק כמעט מחצית מהעובדים. לפי נתונים של משרד האוצר, התאגידים מגלגלים כ-3 מיליארד שקל בשנה ומעסיקים יותר מ-10,000 עובדים במערך האשפוז. בנוסף, התאגידים החלו להתפרש לתחומים אחרים והפכו במקרים מסוימים למעין גופים עסקיים, שיש להם אינטרסים אחרים, לעתים בעייתיים.

נושאים קשורים:  ד"ר דוד דגן,  חדשות,  תאגידים רפואיים,  משרד הבריאות,  משה בר סימן טוב
תגובות
אנונימי/ת
01.02.2024, 16:05

בכלל לא מפתיע.
דודו דגן מודע במשך שנים להתנהלויות חמורות של חלק ממנהלי בתי חולים, לרבות במסגרת פעילות התאגידים, ולא נקף אצבע נגדם.
ברסי, הגיע הזמן לנקות את מאורת הסוררים במשרד הבריאות.
יש לך הרבה עבודה. צריך רק קצת אומץ, שלמרבה הצער הינו מצרך נדיר בשירות הציבורי, ובמשרד הבריאות בפרט.

אנונימי/ת
01.02.2024, 16:16

הסוד הכי לא שמור במערכת הבריאות הוא, שיש לא מעט מקומות שבהם מכרזים לתפקידי ניהול בכירים נפתחים רק אחרי שסומן מועמד "מוביל", וזאת רק על פי מידת נאמנותו לרוח המפקד המושחת. כמו במאפיה.
השחיתות גואה ואין מי שיעצור אותה. מי שלא מיישר קו מוצא את עצמו בחוץ. אם היינו חברה מתוקנת, המשימה הלאומית היתה לנקות את המערכת הדלוחה הזו מכל המושחתים שהצטברו בה לאורך השנים.

אני לא מבין מה נטפלים פתאום למשרד הבריאות. הרי בתוך עמו הוא יושב וכפי מנהגיו הוא נוהג.שנאמר כבר במקורותינו: "עַלְתְּ לְקַרְתָּא הַלֵּךְ בְּנִימוּסֶיָה". תרגום: כשאתה ברומי נהג כמו רומאי... עצתי להנהגת המשרד היא לשלוח משקיפים להשתלמות בחצרותיהם של דודי אמסלם, יוסי שלי, שלמה קרעי, אריה דרעי, מירי רגב ואח'. תואר שני בשחיתות אפשר לרכוש בביה"ס הגבוה לאיכות השלטון בניהולם של ביב לקחיהו וצח ינגבהו.

אנונימי/ת
02.02.2024, 09:18

שכחת שגם אצל אהרון ברק (שמינה את אישתו לשופטת) אצל יאיר לפיד ואפילו רבין.
זה לא ימין ושמאל, הנגע פשה בכל מדינת ישראל. וזה עוד לפני שנכנסים למחדל של ה-7.10
הדבר היחיד שהמדינה עושה נכון - הפרד ומשול. אל תפול לפח הזה. צריך להחליף את כל המנגנונים של הגוף הלא מתפקד שנקרא ״מדינת ישראל״

ומה עם דוד מלך ישראל...?

אנונימי/ת
02.02.2024, 16:05

יהיר לפיד ממנה קרובי משפחה לתפקידים מפנקים.
בני גנץ ממנה מטכ"ל שלם שהביא אותנו ל 7.10.23
בני גנץ ממנה פרקליט מדינה שמוחק לו, מיד את פרשת המימד החמישי.
ועוד..ועוד.. ועוד..
אליק אבירם, אתה שטוף שנאה בלתי נשלטת.
פסיכוזת רק לא ביבי גורמת לאיבוד קשר עם האמת המציאות והחמלה
אליק אבירם, אתה לא רואה את הגיבנת שלך
אתה הנאור, החכם והיודע, כל השאר בבונים.
שתהיה לך בריאות טובה
על החתום בבון מצוי

אנונימי/ת
02.02.2024, 18:53

מסכים עם כל מילה. השאלה היא לאן מתקדמים מכאן, למדינה שמונהגת על ידי שקמה ברסלר או טלי גוטליב, מדינה שנראית כמו רויטמן וואטורי או כמו גדי אייזנקוט, מנהיגים כמו אמסלם ומירי רקב או יאיר גולן .. ומי שלא רואה את מורשת השחיתות ההססנות השקרים והשחיתות של ביבי כדאי שיילמד להסתכל על נתוני הביצועים של מושחתיהו ולא על הסיסמאות הריקות מתוכן שלו.

03.02.2024, 05:20

אפס אפסים. מסתתר אחרי אנונימיות

אני לא חושב שאתה מגיע אפילו לדרגת בבון. בבונים יש להם אומץ והם לא מתחבאים כמו עכברים או מקקים ברגע שנופל עליהם אור. 'מצוי', כלומר וולגרי, אתה דווקא כן ובתואר זה מותר לך להתפאר

אנונימי/ת
02.02.2024, 09:10

חצר אחורית שכולם אשמים בה. בעיקר משרד האוצר

אנונימי/ת
02.02.2024, 09:53

אולי כדאי לטפל במקור הבעיה, והיא הירידה בשכר למי שרוצה להתקדם מהמוסדות הרפואיים למשרד הבריאות + היעדר תקנים בחטיבה. יותר אחריות ויותר עבודה אך בפחות כסף. וככה רוב המטה מורכב מעובדים שלא הכירו קודם את המערכת - בין אם בוגרי תוכנית צוערים שמומחים בעיקר בקידום עצמי, או עובדים ממשרדים אחרים במסגרת מכרזים בינמשרדיים או "חבר מביא חבר". שיבדקו במה הועסקו עשרת האנשים הנוספים פרט לאותה עוזרת, לפני ששופכים את התינוק עם המים. יש לשער שרובם עובדים מקצועיים שמכירים את השטח היטב

02.02.2024, 10:46

מערכת הבריאות נשלטת בידי קבוצת כוח שמשנה תפקידים מידי פעם. אחד השמות הבולטים הוא רוני גמזו שאת שחיתתו חשפתי בפעילותי עם חה"כ פייגלין.
מעניין אם זה סימן ראשון לתהליך של חשיפת השחיתות או מלחמה פנימית על תפקידים.

אנונימי/ת
02.02.2024, 21:05

ראשית קיימת אנומליה בסיסית שהגוף המפקח על בתי החולים הממשלתיים הוא גם הבעלים של אותם בתי חולים וכך נראית גם הרגולציה
הקמת התאגידים היא סוג של המצאה ישראלית כמו הרבה ״ישראבלוף״ במדינה. במקום שהמדינה תתקצב כיאות את בתי החולים הממשלתיים או לחילופין תפריט אותם, המציאו גוף כלאיים לא מפוקח המגייס כספים רבים ומעסיק כך חלק גדול מהעובדים של בתי החולים כולל הבדלים בתנאי ההעסקה. זה למשל לא קיים בשרותי בריאות כללית שלא חסרים גם להם חסרונות . אין שקיפות אין רגולציה ומזמן כבר אין שוויון למרות שיש ביטוח בריאות ממלכתי. המדינה פשטה את הרגל תרתי משמע!!!

03.02.2024, 15:05

מה עם בתי החולים שמעסיקים כוכבים זהרים או פחות זהרים על חוזה אישי? לדוגמא אסותא אשדוד שמתקרא ציבורי אבל בפועל מצליח להעסיק רופאים ואחיות מבתי חולים אחרים ע"ס חוזים אישיים שמבטיחים להם? מה עם תוכניות תוספת המיטות עד 2028 ? לפי מה נקבעה תוספת המיטות העתידית לכל בית חולים? שוב אותה דוגמא בו אסותא אשדוד צועד בראש בלי שום הצדקה.

03.02.2024, 12:01

מאורת צפעונים.
אין מרצפת אחת נקיה משחיתות.

לפחות לגבי מה שקרה בעבר בהענקת תארי מומחה ברפואת שיניים אני יכול להעיד. הייתי בזמנו יו"ר ועשת הביקורת של ההסתדרות לרפואת שיניים. החומר עדיין ביבדי אם יש מי שמעוניין. רימו שנים רבות את הציבור עם תארי מומחה פיקטיביים

אנונימי/ת
03.02.2024, 14:03

הגיע הזמן לבטל את האנומליה של התאגידים , שהם פתח לשחיתויות רבות.
יש כאן הרבה כסף וכח וספק אם למישהו במשרדי האוצר והבריאות יהיה את האומץ לעשות זאת .
המצב הנוכחי גם נוח למדינה , כי חוסך ממנה צורך לתת תקצוב ראוי לבתי החולים.

03.02.2024, 22:57

רגע לפני ששופכים את התינוק עם המים כדאי לזכור שהתאגידים מנהלים מחקרים קליניים ובסיסיים, מפעילים את מתקני בתי החולים אחרי שעות העבודה, מאפשרים פתיחת יחידות מקצועיות שלא מתוקננות על ידי המדינה, מספקים עבודה נוספת לרופאים, אחיות ואחרים וגם... מאפשרים לחטיארים כמוני לתרום מהידע והניסיון שלהם למערכת הבריאות.

זה זניח לעומת הענקת תארי מומחה ברפואת שיניים ללא כל בסיס והתמורה וניגוד הענינים שהמחלקה לבריאות השן ויתכן לכאורה גם עובדים שם קיבלו. זו פגיעה ממשית ישירה בבריאות הציבור.