חדשות

תחלואת החורף בשיאה: עומסים במלר"דים ובמחלקות הפנימיות

השבוע הגיעה התפוסה במיון רמב"ם ל-200% ובבתיה"ח מדווחים על עומס קיצוני והמתנה ארוכה לאשפוז | במשרד הבריאות מציגים בתגובה עוד תכנית לאומית וטוענים: "אין עומס חריג במלר"דים"

עומס בחדר המיון בביה"ח רמב"ם בחיפה. צילום: דוברות רמב"ם

תפוסה של 130% במחלקות הפנימיות בבתי החולים ובחלקן אף של 150%. חדרי המיון עמוסים ואמבולנסים עומדים מחוץ לבתי החולים במשך שעות ואינם יכולים לפנות את החולים למיון. כך תיאר ח"כ סימון מושיאשוילי (ש"ס) בדיון שנערך אתמול (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא העומס בחדרי המיון בבתי החולים. לדבריו, קרוב ל-5,000 איש התאשפזו העונה עם שפעת, 951 בשבוע החולף בלבד, 148 חולי שפעת נפטרו.

דוגמה לעומס קיצוני נרשמה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, שדיווח בתחילת השבוע (א') על 220% תפוסה במיון. ברמב"ם הסבירו את העומס במיון כ"תוצאה של הצטברות חולי בסוף שבוע והרבה מחלות חורף. ב-24 השעות האחרונות פנו 350 איש למיון רמב"ם, וזמן ההמתנה הממוצע כעת לאשפוז עומד על 11 שעות". ברמב"ם אף קראו לציבור לגלות סבלנות והבנה לזמני טיפול וקבלה לאשפוז ארוכים מאוד וציינו כי "המחלקות הפנימיות בתפוסה מלאה (110%-120% תפוסה) ולכן קשה להפנות מטופלים מהמיון אל המחלקות".

לעומת זאת, ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, טענה בדיון כי "אין עומס חריג בחדרי המיון". לדבריה, בינואר האחרון נרשמו בכל בתי החולים בארץ 12,600 ביקורים פחות מאשר בינואר 2023.

עם זאת ציינה ד"ר ליברנט-טאוב כי השנה נרשמו שיעורי שפעת חמורים ביחס לשנים האחרונות והיקף ההתחסנות למחלה היה נמוך במיוחד, כולל בקרב קשישים וחולים כרוניים, וכי ייתכן ששיעורי ההתחסנות הנמוכים נגרמו בשל המלחמה. ח"כ מושיאשוילי ענה התגובה כי אין פרסום מספיק של משרד הבריאות לעידוד ההתחסנות – במיוחד לבעלי מחלות רקע.

ד"ר ליברנט-טאוב אמרה עוד כי ישנה עלייה שנתית קבועה במספר הפניות למיון ועלייה במספר הממתינים לאשפוז. אולם לדבריה, חמ"ל האשפוז במשרד הבריאות מנטר את העומס ומווסת את האמבולנסים לחדרי המיון הפנויים יותר.

אלי יפה, סמנכ"ל מגן דוד אדום, ביקש לאפשר לפראמדיקים לבדוק את החולה ואם ניתן להשאירם בבית, תוך בדיקות דם ומתן תרופות. להערכתו, אפשרות זו תפחית בכ-50% את המגיעים למיון. ד"ר יצחק סלוצקי, יו"ר האיגוד לרפואה דחופה, קרא להקל על העומס בהוספת כוח אדם ולהעלות את שכר הרופאים והאחיות.

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית ב"הדסה עין כרם", נציג האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, אמר בדיון: "בכל ההצגות בוועדת הבריאות של הכנסת, על ידי נציגי משרדי הבריאות והאוצר, חסר פרט אחד מרכזי: אזכור דו"ח ועדת טור כספא (הוועדה לשיפור המערך הפנימי – מ.ד.א). הרי כל הפתרונות כבר נאמרו וניתנו. יש תכנית עבודה סדורה, שאומצה על ידי משרד הבריאות, אבל לא מבוצעת".

הוא הזכיר את דבריו של  פרופ' אבישי אליס יו"ר האיגוד לרפואה פנימית שהתלונן לאחרונה כי כספים שאמורים היו לחזק את המחלקות הפנימיות (290 מיליון שקל) לא הגיעו למחלקות, אלא נבלעו בתקציבי בתיה"ח על ידי המנהלים וכי תקני רופאים שניתנו בזמן הקורונה ואמורים היו להיות קבועים במחלקות הפנימיות נלקחים על ידי מנהלי בתי החולים.

ד"ר הרשקו סיפר: "אני ירושלמי ורציתי להגיע פיזית לדיון היום בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא העומס במלר"דים ובבתי החולים, אבל יש לי במחלקה 38 מיטות אשפוז והיום אצלי 50 חולים. לא הספקתי להגיע כי ירדתי למיון אצלנו לבקר ניצול שואה בן 98, במצב קשה של חולי מתקדם, השוכב במיון כבר 24 שעות בלי שירותים ובלי תנאים בסיסיים והתעכבתי בניסיון לעזור לו.

"חלק מהבעיה היא שאין בירושלים לאן לשחרר חלק ניכר מהמטופלים אצלי במחלקה. קודם אמרה לי קשישה עם מחלת ריאות מתקדמת במחלקה, שהיא פוחדת לחזור הביתה כי אין באזור ירושלים מיטות פנויות באשפוז המשכי, ולכן האלטרנטיבה היחידה שלה היא חזרה הביתה וזה מפחיד אותה".

הרשקו הוסיף ואמר כי "העומסים במלר"דים והעומסים במחלקות הפנימיות - חד הם, ואנחנו הפנימאים עושים, כמו חברינו במלר"דים, תורנויות במיון ובשבתות".

ד"ר ענבר צוקר, סגנית ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, הציגה בדיון את התכנית הלאומית המתוקצבת בכ-90 מיליוני שקל בשנה לשיפור איכות הטיפול במחלקות הפנימיות, הכוללת קנסות על מעוכבים במחלקות הפנימיות. התכנית תתמרץ פיתוח חלופות אשפוז בבית, בהיקף של 400 מיטות ביום, שיפוצים והצטיידות של מחלקות ברחבי הארץ בהיקף של מאות מיליוני שקל ותוספת כוח אדם למחלקות אלו.

לדבריה, משרד הבריאות מוסיף 283 מיטות במחלקות הפנימיות ו-144 במחלקות הנוירולוגיות כשכל מיטה מלווה בתקני כוח אדם, תמיכה חד פעמית לבינוי ופיתוח ותוספת תקציב מקופות החולים להפעלה שוטפת.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) דרש ממשרד הבריאות בסיכום הדיון, לעודד העדפת ביקור בתחנות "טרם" ו"ביקורופא". בנוסף דרש מהמשרד דיווח מפורט על בחינת מדדי היעילות של התכנית לאומית לתמרוץ איכות הטיפול במחלקות הפנימיות, בחינת יעילות חלופות האשפוז הביתי בהורדת העומס על המחלקות הפנימיות ודיווח על מספר הפניות למוקדי רפואה דחופה ומספר המוקדים החדשים שנפתחו בעקבות שינוי מנגנון ההתחשבנות של קופות החולים.

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  חדרי מיון,  תחלואת חורף,  חדשות,  פרופ' אלון הרשקו,  ד"ר ענבר צוקר,  ד"ר סיגל ליברנט-טאוב,  משרד הבריאות
תגובות