מחקרים

יובש פה מהווה ממצא שכיח ומטריד בחולי סרטן בשלב מתקדם

סקירה שנערכה בנושא הדגימה כי יובש פה מהווה ממצא שכיח מאוד בחולי סרטן בשלב מתקדם. ממצא זה משפיע לרעה על יכולת האכילה והדיבור, וכך מוביל לפגיעה תזונתית בחולים אלו

02.01.2024, 16:49

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'BMC Palliative Care' החוקרים סקרו את הספרות על יובש פה (קסרוסטומיה, Xerostomia) בחולי סרטן בשלב מתקדם במטרה לקבוע את השכיחות, המאפיינים הקליניים, והסיבוכים של מצב זה.

לצורך כך, החוקרים ערכו סקירת ספרות מקיפה (scoping review) במתודולוגיה סטנדרטית, וסרקו את מסדי הנתונים Medline,יEmbase,י CINAHL ו-PsycInfo לצורך מחקרים רלוונטיים. בקריטריוני ההכללה עמדו מחקרים בהם השתתפו חולי סרטן בשלב מתקדם, כאשר על המחקרים להכיל פרטים בנוגע למאפיינים הקליניים ו/או הסיבוכים של יובש פה. לצורך תמיכה בתהליך, החוקרים השתמשו בתוכנה מסחרית לסקירה שיטתית/ביבליוגרפית.

החוקרים איתרו 43 מחקרים ממסדי הנתונים ומהחיפושים הידניים. המחקרים כללו 23 מחקרי תסמינים גנריים, שמונה מחקרי "אשכולות תסמינים", תשעה מחקרים של תסמינים/הפרעות של הפה, ושלושה מחקרים הנוגעים ספציפית ביובש פה. בנוסף, נאספו נתונים מקיפים על המאפיינים הקליניים והסיבוכים של יובש פה, וכן על "אשכולות התסמינים" כולל יובש פה, בעוקבת החולים.

מתוצאות החוקרים עולה כי יובש פה מהווה ממצא שכיח בכל קבוצות חולי הסרטן, כולל בקרב אלו עם ממאירויות המטולוגיות וסרקומות. בנוסף, יתכן ויובש פה שכיח יותר בחולים בשלב הסופי, אך לא נצפה קשר עקבי בין יובש פה ובין פרוגנוזה.

עוד עולה מתוצאות החוקרים כי גורם חשוב ליובש פה במחקרים שונים היה תרופות, כאשר מבין קבוצות התרופות שנקשרו עם מצב זה כללו תרופות אנטיכולינרגיות, אופיואידים, וכימותרפיה. מבחינת המאפיינים הקליניים, החוקרים הדגימו כי יובש פה הוא תסמין נפוץ יחסית, אשר לרוב מופיע בעוצמה בינונית עד חמורה, ועשוי להוות מטרד לחולים.

בנוסף, יובש פה נקשר עם תסמינים נוספים, כגון אי נוחות בחלל הפה, קושי בפתיחת הפה, שינויים בטעם, קושי בלעיסה ובליעה, והפרעה בדיבור. כמו כן, קיים קשר עם מצבים נוספים כגון פגיעה תזונתית ומחלת חניכיים.

לסיכום, סקירתם של החוקרים העלתה מספר קטן יחסית של מחקרים ממוקדים (הכוללים מספר קטן ודומה של חולים). אף על פי כן, החוקרים מדגימים כי יובש פה מהווה בעיה שכיחה מאוד בחולי סרטן בשלב מתקדם, ולעתים קרובות קיים קשר עם תחלואה ופגיעה באיכות החיים.

מקור:

Walsh, M., Fagan, N. & Davies, A. Xerostomia in patients with advanced cancer: a scoping review of clinical features and complications. BMC Palliat Care 22, 178 (2023). https://doi.org/10.1186/s12904-023-01276-4

נושאים קשורים:  מחקרים,  יובש פה,  סרטן,  איכות חיים,  חלל הפה
תגובות